Sindicats del sud-oest d'Europa uneixen forces per aconseguir la interconnexió del TGV amb França

Publicat el 08 de març de 2009 a les 17:02
 
Hereu també ha destacat la importància de la inversió pública en època de crisi per tal de fer realitat projectes decisius per a les ciutats. 'Tant des dels sindicats com des de la ciutat, hem de treballar units per tirar endavant els projectes d'inversió' ha declarat en la cloenda de la cimera. L'alcalde de Barcelona ha comentat, a més, que les situacions de recessió econòmica, comporten 'un efecte nociu' entre els països, ja que 's'alcen murs' que separen 'una realitat de les altres', assolint una falsa sensació de 'protecció'.
 
Per això, considera que la interconnexió ferroviària és important 'pel futur d'Europa i de la Mediterrània', així com el paper dels sindicats d'unir esforços. Els àmbits territorials que fa menció el document signat aquest divendres són, entre d'altres el tram mediterrani entre Barcelona i València, la variant de Lió i la continuïtat de la línia fins a Itàlia, a la ciutat alpina de Torí. Hereu ha fet aquesta reflexió just un dia després que, a la ciutat francesa de Montpeller, vuit ciutats per on ha de passar l'alta velocitat, passessin a l'acció i fessin un front comú a Brusel·les per impulsar la construcció del tram Perpinyà-Montpeller, i avançar en la connexió entre València i Nimes, i fins a Tolosa i Bordeus.
 
Per la seva part, el secretari general de la UGT a Catalunya, Josep Maria Álvarez, ha afirmat que amb aquesta cimera, es demostra que el 'sindicalisme europeu' és 'profundament europeista'. Ha demanat que no s'utilitzi la crisi econòmica com una 'excusa' per aturar les obres, i que la inversió pública és 'clau' per dur a terme les obres amb 'transparència i participació'. Álvarez ha posat també l'accent en 'vetllar per la qualitat de la ocupació', i per aquest motiu, ha sol·licitat 'reprendre el control d'algunes obres' com són els túnels de Barcelona i Girona. Un dels motius és el de garantir la seguretat dels treballadors de les empreses concessionàries i subcontractades. 'No té perquè costar vides, ni malalties' ha assenyalat en la seva intervenció.
 
El responsable de CCOO al Barcelonès, Àngel Crespo, ha demanat a Hereu el recolzament dels ajuntaments a l'hora de defensar els interessos dels sindicats per garantir la seguretat en les obres que sorgeixen de la interconnexió de l'alta velocitat. 'Si de debò volem construir l'Europa de les persones ho hem de fer a partir de les comunicacions, la 'cooperació i el treball associatiu' ha apuntat.
 
Crespo ha destacat el fet que la primera cimera sindical es fes a Barcelona, ciutat que té com a signe d'identitat la 'lluita social' i el 'treball', a més d'una llarga tradició ferroviària, ja que la primera línia ferroviària a l'estat espanyol, va ser la de Mataró-Barcelona. En la signatura de la declaració unitària, que s'ha fet al Museu d'Història de la Ciutat, han participat sindicats agrupats en la recentment creada Euroregió Sindical Pirineus Mediterrània.