Una tercera part del TGV de Girona a Figueres ja té la via col·locada

Adif ja ha estès tretze quilòmetres de via i ha acabat l'estructura dels 27 túnels i viaductes que comprèn el traçat

  • Els operaris del TAV muntant un tram de via de l'alta velocitat a l'alçada de Pontós, aquest dimarts al migdia | Xavier Pi / ACN -
Publicat el 10 de maig de 2011 a les 18:37
Els operaris del TAV muntant un tram de via de l'alta velocitat a l'alçada de Pontós, aquest dimarts al migdia Foto: Xavier Pi / ACN

Una tercera part del traçat de l'alta velocitat entre Girona i Figueres, que enllaçarà amb el tram internacional del TAV, ja té la via estesa. Adif ha col·locat els rails i les travesses en tretze dels 35,7 quilòmetres que comprèn el traçat. La via s'ha començat a instal·lar des de l'estació provisional de Vilafant (Alt Empordà) cap al sud, i els operaris es troben ara a l'alçada de Bàscara. Els rails, que arriben a l'Empordà procedents de la base de muntatge de Sant Feliu de Buixalleu (Selva), es col·loquen en trams de 270 metres. D'altra banda, l'Estat ja ha acabat l'estructura dels 27 túnels i viaductes que hi ha entre Girona i Figueres. D'entre tots, destaca el viaducte sobre el Fluvià a Bàscara.

A l'alçada de Pontós, una vintena d'operaris treballen col·locant la via de l'alta velocitat. De tota l'obra, aquesta és l'operació més complexa. Per això, els treballadors estan especialitzats i, a més d'aquest tram a l'Alt Empordà, han muntat altres vies del TAV arreu de l'estat espanyol.

De moment, Adif ja ha col·locat la via en tretze dels 35,71 quilòmetres al llarg dels quals s'estén el traçat de l'alta velocitat entre Girona i Figueres. L'estesa de les vies es porta a terme de nord cap a sud, perquè el material arriba a l'Alt Empordà a través del tercer rail. Cada setmana, dos trens transporten vuit quilòmetres de via des de la base de muntatge de Sant Feliu de Buixalleu (Selva).

Els rails es col·loquen al seu emplaçament definitiu per trams de 270 metres, cadascun dels quals pesa 16.200 quilos. Prèviament, al damunt de la plataforma els operaris hi han estès una primera capa de balast, damunt la qual es troben les travesses de formigó.

Una màquina -coneguda com a encarriladora- posa els rails damunt les travesses i, un cop allà, els operaris les fermen. De moment, ja s'han col·locat les vies entre l'estació de Vilafant i Pontós. En total, al llarg d'aquests tretze quilòmetres s'han col·locat més de 94.000 metres cúbics de balast i 61.500 travesses.

Des del punt on s'acaba la via cap al sud, però, encara queda fer-hi les obres de plataforma, ja que només s'ha aplanat el terreny per on han de passar les vies. Tot i això, però, Adif ja ha construït totes les infraestructures que s'estenen al llarg del tram entre Girona i Figueres. En total, vuit túnels i dinou viaductes.

12,7 quilòmetres, per túnel

Entre Girona i fins a l'estació de Vilafant, els trens d'alta velocitat circularan dins de túnels al llarg de 12,7 quilòmetres. En total, n'hi haurà vuit. Entre aquests, destaquen els de Sarrià (3 quilòmetres), el de les Cavorques (2,9 quilòmetres) o el de Figueres (1,7 quilòmetres).

Mentre que els operaris tot just estan acabant el revestiment del primer i instal·lant els suports de la catenària al segon, el túnel de Figueres ja ha entrat en funcionament. I és que aquest darrer forma part del tram que enllaça l'estació provisional de Vilafant amb el traçat transfronterer del TAV, per on els trens hi circulen des del 19 de desembre.

D'altra banda, el traçat del TAV entre Girona i Figueres també comprèn dinou viaductes, que en conjunt sumen 4,4 quilòmetres de llargada. Els dos més grans són el del Terri (de 680 metres) i el que creua el riu Fluvià a Bàscara. Aquest viaducte mesura 835 metres, i és el més gran que hi ha entre Barcelona i Figueres.

D'altra banda, l'Estat també ha començat a fer els treballs de muntatge del sistema d'electrificació. Fins avui, s'han executat un 60% de les fonamentacions, s'han col·locat més de 870 pals de suport dels cables i s'han estès 20,6 quilòmetres de fils de contacte, i 105 quilòmetres de la resta del cablejat que forma part del sistema d'electrificació.

Tot i l'avenç dels treballs, Adif no dóna una data concreta per a l'acabament de les obres. L'Administrador d'Infraestructures es limita a dir que l'alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa serà una realitat el 2012, però no precisa més.