Unes restes arqueològiques aturen les obres del TGV

Publicat el 08 de desembre de 2007 a les 16:34
 
Les restes arqueològiques han aparegut en uns camps que el Ministeri de Foment ha expropiat temporalment, mentre durin les obres del TGV. Aquest paratge es troba situat entre la riera Cassinyola i el rec d'en Llorenç, i l'empresa subcontractada per Adif els utilitza per portar-hi a terme treballs auxiliars o extreure'n grava del subsòl.
 
Per fer-ho, l'empresa aixeca la capa vegetal que recobreix els camps i extreu la grava del subsòl, que aprofita per construir la traça de l'alta velocitat al seu pas per Bàscara. Després, un cop s'han acabat els treballs, es torna a reomplir el buit amb un altre tipus de terra per permetre la recuperació ambiental dels terrenys.
 
Ha estat, precisament, mentre es feien aquestes tasques que s'han posat al descobert troballes arqueològiques. Els responsables de l'empresa d'arqueologia Janus S.L., que porten el seguiment de l'obra al tram Vilademuls-Pontós, van adonar-se que apareixien les restes del què semblaven antigues sitges. Segons ha concretat l'arqueòleg Joan Llinàs, de moment s'està delimitant el perímetre de les restes abans de començar l'excavació.
 
'Sembla que es podria tractar d'antigues sitges, tot i que també podria tractar-se de fosses més petites', ha indicat l'arqueòleg. Es preveu que els treballs per datar i posar al descobert aquest jaciment durin al voltant d'un mes. Tot i això, Llinàs s'ha mostrat prudent perquè 'la durada de les excavacions dependrà de la profunditat de les restes'. I ha afegit: 'Et pots trobar tant amb sitges de les quals només se n'hagi conservat mig metre, fins a altres que s'enfonsin fins als tres metres'.
 
De moment, i en espera que s'acabin d'estudiar les restes, s'han paralitzat els treballs del TGV en aquesta zona de terres de préstec. L'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, ha explicat que aquests camps annexes a les obres tenen entre tres i quatre hectàrees de superfície.
 
Reunió abans de Nadal
 
La troballa arqueològica s'ha realitzat en un tram de la futura traça del TGV marcat per la polèmica. Tant des dels alcaldes, el CILMA, la plataforma Defensem el Territori i la classe política s'ha reclamat a Foment que canviï el traçat del projecte entre Vilademuls i Pontós. La intenció és que s'aprofiti el corredor d'infraestructures format per l'autopista AP-7 i la N-II en aquest tram de l'Alt Empordà.
 
L'alcalde de Bàscara i president del CILMA, Lluís Lloret, ha explicat que està a l'espera de trobar-se amb representants de la Generalitat per parlar de l'afer. Lloret ha indicat que, si es compleixen les previsions, la reunió –amb representants de Política Territorial i Governació- es preveu celebrar abans de les vacances de Nadal, però que encara està a l'espera de saber la data i l'hora.