Els Mossos d'Esquadra han detingut quatre homes per agredir de forma violenta i en grup dues persones sense llar a Blanes (La Selva) el passat setembre. Els arrestats són joves d'entre 18 i 20 anys que van causar lesions greus a dues persones que van requerir hospitalització. Segons els Mossos, els joves van actuar moguts per l'aporofòbia i van planificar les agressions durant diversos dies.
Ara, se'ls investiga per delictes de lesions i contra l'exercici dels drets fonamentals i de les llibertats públiques, amb l'agreujant d'abús de superioritat vers les víctimes. La policia els va detenir l'1 d'octubre i els arrestats van passar a disposició judicial aquest dijous. La investigació de la Comissaria General d'Informació (CGINF) continua oberta i no es descarten més detencions.
Els fets es remunten al passat 27 de setembre quan els Mossos i la Policia Local de Blanes van ser alertats per diferents testimonis que una persona sense llar havia patit una agressió a la localitat. Els i les agents van atendre un home de 65 anys que vivia en una barraca i presentava hematomes, lesions al cap i hemorràgies. La víctima va haver de ser traslladada a un centre hospitalari de Girona amb pronòstic greu.
L'endemà dels fets, es va presentar a dependències dels Mossos a Blanes un home –també sense llar- que manifestava haver estat agredit per un grup de joves la mateixa matinada del 27 de setembre. Aquesta persona presentava lesions compatibles amb una agressió, hematomes a la cara, així com una hemorràgia a un ull i el nas fracturat. L'home va manifestar que hi havia més víctimes en situació de vulnerabilitat i va aportar detalls sobre altres presumptes agressions.
A partir d'això, l'Àrea d'Informació Territorial de Girona va assumir la investigació dels fets. Una identificació d'un vehicle per part de la Policia de Blanes va resultar "clau", segons els i les agents, per aconseguir una ràpida identificació dels presumptes autors dels fets. La investigació de la Comissaria General d'Informació va acreditar que la planificació de les agressions van incloure, entre d'altres, alguns reconeixements del lloc habitual de pernoctació de les víctimes i fins i tot algunes interaccions fent-se passar per persones que no eren.
En tots dos casos, els presumptes autors van anar al lloc on les víctimes pernocten habitualment a l'interior d'un vehicle, van baixar amb rapidesa i -aplicant mesures per no ser reconeguts- van protagonitzar una agressió grupal. En acabar-la, en ambdós fets, van tornar al cotxe i van marxar ràpidament del lloc. Els i les investigadores no descarten que hi hagi més casos comesos pel mateix grup d'autors, ja que cal tenir en compte que les persones sense llar sovint no denuncien els delictes patits.
En aquest sentit, des de la comissaria dels Mossos a Blanes es duu a terme un acompanyament a les víctimes per assessorar-les, vetllar per la seva condició de vulnerabilitat i posar-les en contacte amb serveis socials del municipi. La policia ha subratllat la coordinació entre Mossos i la Fiscalia especialitzada en Delictes d'Odi i el Jutjat de Primera Instància i Instrucció 5 de Blanes amb l'objectiu de donar una resposta ferma a fenòmens com aquest.