Westminster ha emès el seu veredicte i no ha tingut pietat amb Theresa May. Aquest vespre, el Parlament britànic ha rebutjat el pla acordat entre el govern del Regne Unit i la Unió Europea per fer efectiu el Brexit. Malgrat tots els esforços fets per la cap del govern, May no ha estat capaç de convèncer els parlamentaris de la bondat del seu projecte, elaborat després de mesos de negociacions amb Brussel·les. El resultat ha estat aclaparador, i fins i tot humiliant: 432 vots en contra, per només 202 a favor del pla de May.
Hi han votat en contra el Partit Laborista, el Partit Liberal (contrari radicalment al Brexit), els 35 diputats de l'escocès SNP i un bloc important dels conservadors més radicalment euroescèptics. El resultat és un dels fracassos més contundents que ha rebut un primer ministre a Westminster. Com ja es preveia, el líder de l'oposició, el laborista Jeremy Corbyn, ha anunciat d'immediat la presentació d'una moció de censura, que es debatrà demà.
Després de la votació, May ha afirmat que "el Parlament ha parlat i el govern escoltarà", tot assenyalant que se sap el que no vol la cambra, però no quina és l'alternativa. May ha insistit en la necessitat d'un Brexit acordat. Corbyn, per la seva banda, ha acusat May d'"incompetència" i de treballar en els seus dos anys de mandat "només pel Partit Conservador, no pel país" i ha defensat la necessitat d'un acord duaner.
La sensació de no trobar sortida al laberint és enorme. En aquest context, hi ha una data fatídica. És el 29 de març proper, dia en què s'ha de materialitzar formalment la sortida del país de la Unió Europea. Fer-ho sense que hi hagi en marxa un pla acordat com a full de ruta del Brexit només pot generar més incertesa. El resultat de la votació suposa un agreujament de la crisi política que viu el Regne Unit des del referèndum que va iniciar el Brexit.
Ara, Theresa May queda molt afeblida. Per començar, al capdavant del Partit Conservador, que s'ha fragmentat greument en aquest tema. Però també davant del país, on el seu lideratge està obertament qüestionat. May disposa encara d'un últim recurs: té tres dies per presentar un pla modificat. Però el cert és que la primera ministra té poc marge de maniobra, ja que des de Brussel·les se li ha fet saber que no hi ha la disposició d'introduir modificacions en el text acordat.
El Parlament britànic rebutja el Brexit de Theresa May de manera humiliant
Internacional
El líder laborista, Jeremy Corbyn, presenta una moció de censura que es debatrà demà
ARA A PORTADA
-
-
Política Tots els escenaris possibles després del 29-N: de la revàlida de Sánchez a la «supermajoria» de Feijóo Bernat Surroca Albet
-
Política La CUP sotmetrà a la militància la decisió de no presentar-se a les eleccions espanyoles Pau Espí Solé
-
-
Política Feijóo evita parlar d'habitatge en l'inici de precampanya i promet un govern de «reconstrucció nacional» Neus Climent / Agències
Publicat el
15 de gener de 2019 a
les 19:40
Et pot interessar
-
Internacional
Vida i mort d'un hotel a la platja de Gaza
-
Internacional
Per què els diem extrema dreta?
-
Internacional
Gir a la dreta a l'Amèrica Llatina
-
Internacional
Quebec, a un pas de reobrir el debat sobre la independència
-
Internacional
Flávio Bolsonaro guanya a Lula i frega el 50% dels vots a la primera volta de les eleccions del Brasil
-
Internacional
La tempesta perfecta que amenaça d’enfonsar Trump
