Robles alerta de l'amenaça «real» d'una guerra amb Putin: «Un míssil pot arribar fins a Espanya»

La ministra de Defensa assegura que la societat "no és conscient" de l'"amenaça" que representa Rússia i qualifica la situació global de "complicada"

  • La ministra de Defensa, Margarita Robles, en una imatge d'arxiu. -
Publicat el 17 de març de 2024 a les 16:14
La ministra de Defensa, Margarita Robles, ha avisat que l’amenaça de guerra és “total i absoluta” i constata que “la societat no n'és del tot conscient”. En una entrevista a La Vanguardia, la titular del departament ha assegurat que aquest és un "moment crucial" per a Europa i ha remarcat que “no cal més que escoltar les últimes declaracions de Putin, en què parla de la possibilitat d’agressions nuclears”.

En la conversa, Robles ha demanat que Europa sigui conscient que "el perill és molt a prop; no és una pura hipòtesi, és real”, ha insistit. La ministra ha apuntat que els països fronterers amb Rússia ho perceben molt bé, però els del sud potser no tenen aquesta consciència. “La civilització pot ser atacada per persones sense escrúpols com el president rus”, ha reblat.

Robles ha insistit que Putin “és una enorme amenaça per als països limítrofs, però també per a la comunitat internacional en el seu conjunt”. La titular de Defensa ha volgut fer una crida d’atenció a la societat espanyola: “Avui en dia, un míssil balístic pot arribar perfectament des de Rússia a Espanya”. En aquest sentit, ella mateixa ha confessat que a vegades té la sensació que "no som conscients de l’enorme perill que hi ha en aquest moment”, i s’ha referit a Ucraïna, però també a Gaza i al Sahel.

Sobre el primer dels conflictes, la ministra ha dit que la situació ara és “molt difícil” després de dos anys de guerra. A parer seu, Ucraïna necessita continuar mantenint el suport europeu i de l’OTAN. “Espero que tots els aliats continuem donant suport a Ucraïna, perquè ens estem jugant la raó de ser d’Europa”, ha continuat Robles, que ha afegit que la posició dels Estats Units també és molt important, de suport total ara amb l’administració del demòcrata Joe Biden.

La ministra ha reconegut que tot i que Putin pensava que en 10 dies derrotaria Zelenski, la situació és més difícil per a Ucraïna ara que per a Rússia. Malgrat tot, ha remarcat que la moral ucraïnesa està “molt alta”. Segons ella, el país ha de fer un esforç per guanyar la guerra. “És veritat que tots vam pensar que la contraofensiva de l’estiu passat seria més exitosa, però no per això cal deprimir-se”, ha afegit.

Pel que fa a l’enviament de soldats, ha opinat que això suposaria una escalada, cosa que cal evitar de totes totes, perquè podria suposar, ha dit, la possibilitat que la guerra s’estengués. “Les tropes espanyoles ni estan ni estaran a Ucraïna”, ha garantit. Finalment, Robles ha reconegut que les declaracions del candidat dels republicans a la reelecció, Donald Trump són “absolutament preocupants” quan diu que els Estats Units no ajudarien un país de l'Aliança Atlàntica que no dediqui el 2% del seu PIB a defensa en cas d’un atac de Rússia.

[plantillavirals]