Ucraïna i Rússia han arribat a un acord per desbloquejar les exportacions de cereals a través del Mar Negre i assegurar el subministrament d'aliments als països més amenaçats per problemes de fam. Així ho ha assegurat el secretari general de l'Organització de les Nacions Unides (ONU), Antonio Guterres, després d'una mediació entre els dos països que ha tingut lloc a Turquia. Gueterres feia mesos que amenaçava que, si la situació continuava bloquejada, tindria conseqüències per a tothom. És per això que ha descrit el pacte com "un acord per al món" i ha dit que ajudarà a alleugerir la crisi alimentària mundial.
Ucraïna i Rússia han segellat el seu acord amb la signatura d'un document aquest mateix divendres. El pacte permetrà que els vaixells que transporten cereals puguin dur a terme tasques de càrrega i descàrrega als diferents ports del Mar Negre i facilitarà les exportacions russes de gra i fertilitzants. Turquia –amb el suport de l'ONU- examinarà els vaixells per alleugerir els temors de Rússia d'un possible intercanvi d'armes.
Mijaíl Podolyak, assessor del president d'Ucraïna, Volodímir Zelenski, ha insistit en un tuit en què cap vaixell rus escortarà els vaixells i que no hi haurà cap representant rus present en els ports ucraïnesos. Kíiv també es planteja una resposta militar immediata “en cas de provocacions”.
Amb tot, les autoritats russes i ucraïneses s'han culpat mútuament del bloqueig instaurat fins ara. Moscou ha acusat Kíiv de no haver eliminat les mines marines en els ports per a permetre un transport segur, i ha insistit en el seu dret a revisar els vaixells. També ha reiterat que les sancions occidentals han frenat les seves exportacions. Per la seva banda, Ucraïna ha argumentat que el bloqueig del port i el llançament de míssils des del mar Negre han fet que els enviaments fossin inviables, ha demanat garanties internacionals que l'exèrcit rus no utilitzarà els corredors segurs per a atacar el port d'Odessa i també ha acusat Rússia de robar cereals de les seves regions orientals, així com de bombardejar els camps.
Nacions Unides ha estat treballant durant setmanes en l'acord juntament amb Turquia, que controla l'estret que desemboca en el mar Negre i ha actuat com a mediadora en aquest tema.
L'economia de bona part del món, inclosa la Unió Europea, ha quedat molt afectada per les conseqüències de la guerra. Exemple d'això és que la confiança dels consumidors europeus ha caigut al juliol a mínims històrics per les conseqüències de la invasió russa. Segons dades preliminars de l'Eurostat, l'indicador ha caigut 3,2 punts a l'eurozona i tres punts en el conjunt de la Unió Europea, cosa que fa que se situï en el nivell més baix de la sèrie històrica. Fins ara, el punt més baix que havia assolit aquest indicador va ser durant l'inici de la Covid-19, però ara les conseqüències econòmiques de la guerra han fet que s'enfonsi encara més.
[plantillaucraina]
Ucraïna i Rússia tanquen el seu primer gran pacte i acorden desbloquejar les exportacions de cereals
Internacional
Els dos països han signat un document aquest mateix divendres després d'una mediació internacional a Turquia
- Un edifici destruït pels bombardejos, al nord de Kíiv -
- ACN
ARA A PORTADA
-
Internacional De la taca ultra a Alemanya a les «midterm» de Trump: cinc punts calents al món per tancar l'any Pep Martí i Vallverdú
-
Societat «Els governs seran cada vegada més gestors de tragèdies» Pep Martí i Vallverdú | Arnau Urgell i Vidal
-
-
Societat «Les elits encara pensen que la recerca és finançament, quan és talent i regulació» Pep Martí i Vallverdú
-
Economia «El que volem veure és el pla d'infraestructures que prepara el Govern» Pep Martí i Vallverdú
Publicat el
22 de juliol de 2022 a
les 14:36
Et pot interessar
-
Internacional
Rescaten una nena de 6 anys després de passar 60 hores sota els enderrocs al Nepal
-
Internacional
Almenys set morts en l'enfonsament d'un ferri amb 267 persones a bord a Xipre
-
Internacional
Islàndia rebutja en referèndum avançar cap a l'adhesió a la Unió Europea
-
Internacional
Entre Alberta i el Quebec
-
Internacional
Crims d'estat, corrupció i revoltes de la fam: així és el Marroc, el soci més temut d'Espanya
-
Internacional
Els Estats Units anuncien el control de més de 65.000 milions de barrils de petroli de Veneçuela
