En el marc d’unes jornades a la seu de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa, els representants dels països que participen en la plataforma europea Q-Mentor de pràctiques internacionals de Formació Professional s’han reunit per valorar els resultats d’un estudi sobre les necessitats que manifesten els tutors d’empresa europeus en el seu acompanyament als estudiants en pràctiques.
Representants d’Alemanya, França, Regne Unit, Malta i Espanya analitzen les primeres dades d’una enquesta elaborada per la plataforma europea entre tutors responsables de les pràctiques d’estudiants d’FP en empreses dels països que integren el Q-Mentor, que servirà per detectar les necessitats més comunes i les oportunitats de millora que s’hauran d’implementar per assolir el nivell d’excel·lència de les pràctiques empresarials internacionals. Els resultats d’aquest estudi serviran per a l’elaboració d’un manual bàsic que estarà finalitzat a finals d’aquest any. La Cambra de Terrassa, única representació d’Espanya en la plataforma Q-Mentor, serà l’entitat responsable de liderar la confecció del manual que servirà de guia per a l’exercici de les funcions del tutor d’empresa i afavorir el desenvolupament de tots els programes de pràctiques internacionals d’estudiants a empreses europees amb els majors estàndards de qualitat.
Aquest manual complementarà el curs de formació en línia adreçada als tutors d’empresa que la plataforma Q-Mentor posarà en marxa per incrementar la seva qualificació i dotar-los d’eines que facilitin l’atenció als estudiants en pràctiques internacionals sota un model de gestió basat en criteris de qualitat i d’excel·lència, comuns a tots els països implicats.
Q-Mentor
La plataforma europea Q-Mentor de pràctiques internacionals de formació professional s’implica activament en el disseny e implementació d’un sistema comú de formació per a tutors d’empresa per contribuir a assegurar la qualitat de les pràctiques dels alumnes de formació professional i el reconeixement de les competències adquirides. Per a les institucions implicades en la plataforma, els tutors d'empresa juguen un paper estratègic i un rol clau per garantir la qualitat de la formació en centres de treball. Al mateix temps, la formació dels tutors d’empresa és una de les atribucions de les Cambres de Comerç que reconeix la nova llei de Cambres.
Per a un perfil comú de tutor d’empresa
En l’esborrany de l’informe motiu d’anàlisi en el transcurs de les jornades que han començat aquest matí, destaca especialment les característiques comunes que s’identifiquen en els aprenents que fan pràctiques en empreses europees. En aquest sentit, els tutors d’empresa manifesten que els aprenents mostren una alta motivació, disposició per treballar i aprendre, iniciativa, autonomia, compromís, integració, disposició per compartir coneixement, disciplina, esforç i, fins i tot, un correcte domini de la llengua. Al mateix temps, la majoria dels tutors d’empresa emfatitzen l’especial rellevància del domini d’habilitats relacionades amb la llengua i les relacions interculturals.
Davant d’aquest escenari, els tutors d’empresa han de disposar eines comunes que els ajudi a conduir amb èxit l’etapa de les pràctiques dels aprenents. De fet dos terços dels tutors d’empresa enquestats manifesten que no han rebut una formació específica prèvia a la incorporació dels estudiants forans respecte al país d’acollida. Els tutors que han rebut formació prèvia destaquen especialment la necessitat d’uniformitzar els aspectes clau i comuns dels programes. Al mateix temps, un 60% dels tutors enquestat manifesten una necessitat d’estandarditzar normes bàsiques de qualitat en els programes de mobilitat internacional d’estudiants d’FP sota uns criteris unificats i definint un procés comú de planificació, disseny, execució, avaluació i seguiment, el que també contribuirà a una estandardització comuna dels criteris d’excel·lència dels resultats de les pràctiques dels estudiants a nivell europeu. Finalment, la qualificació del tutor d’empresa i l’estandardització de característiques i habilitats que responguin a un perfil d’excel·lència, és un altre dels aspectes analitzats que s’ha manifestat d’especial rellevància, destacant-ne, entre altres, els vinculats a les competències directives de motivació, flexibilitat, visió, gestió de conflictes i malentesos, disposició de transferir coneixement i compartir experiències, comunicació i transmissió de coneixement tècnic.
Experiència de la Cambra
La Cambra de Terrassa aporta una consolidada trajectòria en l’àmbit de la gestió de projectes europeus vinculats a les pràctiques internacionals de formació professional i mobilitat europea i concretament la seva experiència en l’assegurament de la qualitat en la mobilitat a través de la xarxa europea Q-Placements, per la qual va impulsar un manual específic que va servir per posar les bases per definir una metodologia de treball comuna i la descripció dels requeriments i funcions de tots els actors rellevants en la mobilitat, incloent el paper dels tutors de l'empresa, orientat a facilitar la gestió de pràctiques per a la Formació Professional a nivell europeu.
Trobada de la plataforma europea Q-Mentor a la Cambra
Representants d'Alemanya, França, Regne Unit, Malta i Espanya analitzen les necessitats dels tutors d'empresa europeus
ARA A PORTADA
Publicat el 17 de setembre de 2013 a les 07:09
Et pot interessar
-
Economia Cecot se suma al clam empresarial per reformar el sistema de finançament
-
Economia Cecot va tancar el 2023 amb 11.400 formacions
-
Economia La sequera i les incerteses geopolítiques, les principals preocupacions de la Cecot
-
Economia La Cambra de Terrassa reclama accelerar els tràmits per projectar la B-40
-
Economia Mig milió d'euros per desplegar el Pla Director de Polígons de Terrassa
-
Economia La Teva Cambra de Ramon Talamàs arrasa a les eleccions de la Cambra de Comerç de Terrassa