La contaminació a la Rambleta de Terrassa supera els límits europeus

Eva Herrero, regidora de Medi Ambient, reconeix el problema però indica que es tracta d'un punt molt concret de la ciutat i que la resta presenta un aire de qualitat

Nació Digital
26 de juliol del 2012
Cabina de control de la contaminació a la Rambleta del Pare Alegre
Cabina de control de la contaminació a la Rambleta del Pare Alegre | Joan Manel Oller
Cabina de control de la contaminació a la Rambleta del Pare Alegre Foto: Joan Manel Oller

L'aire que es respira a la Ramblea del Pare Alegre de Terrassa és un dels més contaminats de Catalunya. Els índexs de diòxid de nitrogen que s'enregistren a la cabina de control situada a tocar de la rotonda de la carretera de Martorell superen els límits establerts per la Unió Europea, segons les dades facilitades pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya corresponents a 2011. Tècnics de la Generalitat indiquen que la situació ara segurament és molt semblant per la ubicació del mòdul de control, en un espai molt transitat. Precisament, el que cerca el departament és conèixer la contaminació en llocs amb un gran volum de vehicles i en zones urbanes.

L'estació de la Rambleta marca els rècords de Catalunya, just per sota de la situada al districte de Gràcia-Sant Gervasi de Barcelona, amb 66 micrograms per metre cúbic. Per anar bé els valors no haurien de superar els 40, en funció de les directives europees. Terrassa es va situar en 51. Molt a prop es va situar l'altra capital del Vallès Occidental, amb 48, la mateixa xifra que Mollet del Vallès. Les altres ciutats amb problemes són Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Barberà del Vallès, Martorell i Sant Andreu de la Barca. Són municipis de l'àrea metropolitana i del Vallès.

Riscos per a la salut
"La contaminació atmosfèrica és un dels riscos ambientals més freqüents, que afecten fins al 100% de la població des del naixement fins a la mort. Barcelona i altres ciutats pertanyen a les zones urbanes més contaminades d'Europa occidental, i ni tan sols compleixen les laxes regulacions europees", diuen des del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental.

Des del departament reconeixen que les dades són de carrers amb molt de trànsit i que pot ser perfectament que en d'altres indrets de la ciutat no hi hagi cap tipus d'incidència i l'aire estigui net.

El metro, la solució
La regidora de Medi Ambient, Eva Herrero, diu que a Terrassa no s'ha volgut seguir l'estratègia de Sabadell de demanar un canvi d'ubicació de l'estació de control per aconseguir millors resultats ni de confrontació amb la Generalitat. "Totes les ciutats de l'àmbit metropolità pateixen les conseqüències d'un trànsit intens, i sobretot de l'ús del vehicle privat, que crema combustibles fòssils. Reconeixem el problema i tenim clar que cal fer alguna cosa per solucionar-lo."
Tanmateix, deixa molt clar que les dades de la cabina de control de la Rambleta del Pare Alegre són únicament i exclusivament una fotografia d'aquell espai concret. En aquest sentit, des de l'Ajuntament de Terrassa es van demanar estacions temporals de medició per al passeig del 22 de Juliol i el parc de Vallparadís per poder fer comparatives. En un cas les medicions van donar micrograms per metre cúbic i, en l'altre, en un espai verd i sense cotxes, 15. "A la Rambleta hi ha més contaminació de la permesa, però en cap cas podem dir que es pot extrapolar la xifra a tota la ciutat. Terrassa està força bé, i per millorar la qualitat de l'aire fan falta mesures globals, i la més clara és posar en marxa el perllongament de la línia dels Ferrocarrils  de la Generalitat de Catalunya."