Un tram del carrer de Provença de Terrassa, urbanitzat

L'espai repordenat va del carrer Ample fins a la rambla de Francesc Macià

La Torre
15 de febrer del 2014
Urbanització del carrer de Provença de Terrassa Foto: A.T.

L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha visitat aquest matí el carrer de Provença després de la finalització de la primera fase del projecte de millora d’urbanització, que ha dut a terme l’Ajuntament de Terrassa. L’han acompanyat la tinenta d’alcalde de Planificació Urbanística i Territori, Carme Labòria, el regidor de Manteniment Urbà, Pedro Domínguez, i la regidora del Districte 6, Teresa Casals, a banda dels portaveus dels Grups Municipals i de representants veïnals i dels comerços del barri.

Les obres que acaben de finalitzar corresponen a la primera fase del projecte d’urbanització del carrer de Provença, des del carrer Ample fins a la rambla de Francesc Macià. L’actuació ha convertit el tram del carrer de Provença comprès entre el carrer Ample i la rambla de Francesc Macià en un bulevard, amb voreres laterals amples dotades d’arbrat, nou mobiliari urbà i xarxes de serveis, i ha comportat també la reorganització del trànsit, eliminant un carril de circulació, reduint la velocitat i modificant el recorregut de la Línia 6 dels autobusos urbans.

Durant la visita, l’Alcalde ha destacat “la importància d’aquesta actuació per contribuir a revitalitzar el barri de Sant Pere Nord, millorant-ne la qualitat urbana i la connexió amb la resta de la ciutat, a més de dinamitzar l’activitat comercial de la zona.”

El cost de la primera fase del projecte de reurbanització ha estat de 816.909 euros, IVA inclòs. Actualment s’està preparant la licitació de la segona fase de les obres, que està previst que s’iniciïn al mes de maig.

Les obres del carrer de Provença, que van començar al març de 2013, s’han fet amb l’objectiu de regenerar aquest eix i, d’aquesta manera, El projecte d’urbanització comprèn la part del carrer de Provença que travessa el barri de Sant Pere Nord, és a dir, entre el carrer de la Poetessa Caparà i l’avinguda de Béjar, amb una superfície total d’uns 14.000 m2 (entre el carrer Ample i la Rambla de Francesc Macià), representa aproximadament la meitat de la superfície total del projecte. La segona fase abastarà el tram nord, des de la rambla de Francesc Macià fins a l’avinguda de Béjar, i amb la tercera fase s’executarà el tram sud, des de Poetessa Caparà fins al carrer Ample.

Un nou bulevard per a Sant Pere Nord
Les obres han transformat el carrer Provença en un bulevard, amb voreres laterals amples (entre 4,50 i 4,85 m, davant els 2,80 actuals), dotades d’arbrat i calçada central.

A diferència del tram sud, a la part nord (rambla de Francesc Macià-avinguda de Béjar) la calçada continuarà sent de doble sentit i no hi haurà carril bici.

L’aparcament serà en cordó o en semi-bateria, segons el tram.  Així, del carrer Ample fins a la rambla de Francesc Macià, s’ha fet una calçada de  6,50 m d’amplada, dividida en un carril de circulació rodada en sentit sud de 3,20 m, un carril bici en sentit nord d’1,20 m i una banda d’aparcament de 2,10 m.

El projecte inclou la renovació del paviment, en tot el seu àmbit, utilitzant diferents materials que confereixen singularitat a l’actuació: vorades de granit i de pedra artificial de color, panot, planxa d’acer galvanitzat, etc. Aquests materials s’han utilitzat ja a la primera fase i seran presents també als altres dos trams. A més, es plantaran arbres a les voreres (fins ara no n’hi havia) de diferents espècies, principalment acer freemanii, un tipus d’auró molt apreciat en jardineria ornamental pel to vermellós de les seves fulles a la tardor. També es plantaran troanes, llorers, arbres de les tulipes i cirerers vermells. En aquesta primera fase s’han plantat un total de 48 arbres. La dotació de mobiliari urbà per a aquest tram ha consistit en 30 bancs i 26 cadires, 16 papereres i una font.

La urbanització del carrer de Provença ha contemplat també la reducció de la velocitat del trànsit rodat mitjançant cruïlles elevades, que alhora faciliten l’accessibilitat als vianants. A la primera fase, les cruïlles que s’han elevat són les dels carrers Ample, Historiador Cardús, Manresa i Balears. A la cruïlla del carrer Ample se li ha donat un tractament específic, donant continuïtat i unitat a l’espai amb un paviment únic de mescla bituminosa, emmarcat per una franja perimetral de peces de pedra artificial, i generant quatre espais d’estada amb arbrat i mobiliari urbà. Aquestes accions han comportat la reducció del nivell de soroll provocat pel trànsit diürn en gairebé sis decibels.

També s’inclou en el projecte la renovació total de la xarxa d’enllumenat, utilitzant un model de fanal específic per a l’àmbit de l’actuació amb llumeneres de LEDs, i la renovació de les xarxes de clavegueram i aigua potable, on s’han detectat mancances. S’han executat dos nous col·lectors de polietilè amb un diàmetre de 400 mm, a ambdós costats, un des del carrer de Roca i Roca, i l’altre, des del carrer Ample, que a la tercera fase es perllongaran fins a Poetessa Caparà. Finalment, la bateria de contenidors més propera al Centre Cívic President Macià i la de la cruïlla amb el carrer Ample s’han soterrat, facilitant la separació de residus per part dels veïns i millorant la imatge del carrer.

Les obres han comportat una important modificació en l’organització del trànsit. Fins ara, el carrer Provença tenia dues voreres, dues bandes d’estacionament i dos carrils de circulació, un per cada sentit. Amb les obres, el tram Poetessa Caparà – Francesc Macià ha passat a tenir un sol carril de vehicles en sentit sud, un carril bici en sentit nord i una banda d’aparcament. La primera fase de les obres ha afectat el tram Ample – Francesc Macià, però el tram Poetessa Caparà – Ample, que es farà amb la tercera fase, també s’ha convertit en vial de sentit únic de baixada per a vehicles a motor i carril bici de pujada.

El nou disseny del carrer de Provença ha suposat una modificació en el traçat de la Línia 6 dels autobusos urbans. Des del març, aquests autobusos pugen pel carrer de Pompeu Fabra i baixen per Provença. Abans de la reobertura al trànsit d’aquest tram, es desviaven per l’avinguda de Francesc Macià i el carrer de Mossèn Tatcher, on es va instal·lar una parada provisional. Amb la desaparició d’aquesta parada, els autobusos han tornat a fer tota la baixada pel carrer de Provença fins al carrer de Roca i Roca, com abans de les obres. En canvi, les parades del carrer de Pompeu Fabra (una a l’alçada de la plaça de Sant Ramon i una altra abans de l’avinguda de Francesc Macià) són definitives i es mantindrà aquest traçat.

La urbanització del carrer de Provença té el seu origen en el procés de participació ciutadana en el pressupost municipal d’inversions per al període 2008-2011, en què la ciutadania va decidir com invertir quatre milions d’euros. Aquesta va ser una de les propostes guanyadores de la votació. Els veïns i veïnes del carrer de Provença han participat tant en la selecció com en el disseny del projecte, així com en la tria de materials i elements de mobiliari urbà. Actualment hi ha constituïda una comissió de seguiment integrada per associacions veïnals, representants dels comerciants del barri i l’Ajuntament.