Els alcaldes reclamaven un augment de la freqüència de pas dels
combois, la renovació de les unitats i de la millora de l’atenció i la
informació a les estacions, entre d’altres temes. La reforma integral
de la línia es veia com un primer pas per aconseguir un tren
llançadora, l’anomenat metro comarcal. Segons els representants
municipals, les mesures s’havien de prendre amb urgència perquè el tren
fos una via alternativa a la carretera C-17 entre Vic i Ripoll, que
aquest estiu començarà a patir greus restriccions de trànsit per les
obres de desdoblament.
A la trobada amb Remacha hi han assistit l’alcaldessa de Ripoll,
Teresa Jordà; el president del Consell Comarcal del Ripollès, Enric
Pérez; l’alcalde de Sant Vicenç de Torelló, Joan Sadurní; l’alcalde de
Torelló, Miquel Franch; l’alcalde de Vic, Josep Maria Vila d’Abadal;
l’alcalde de Centelles i president del Consell Comarcal d’Osona, Miquel
Arisa; i Rosa Collell, tinent d’alcalde de Manlleu.
Intervals de 58 minuts
Ara, s’inicia el protocol establert amb Adif i, un cop finalitzat,
en tres o quatre setmanes, es posarà en marxa la nova oferta d’horaris,
que significa una “millora del 25% del servei”, segons Remacha. Fins
ara, entre Vic i Ripoll hi havia 24 combois, 12 de pujada i 12 de
baixada. Ara n’hi haurà 30. En aquest mateix tram, s’incrementaran els
trens del cap de setmana, dos el diumenge i un el dissabte, 'per
simplificar i unificar criteris', segons Remacha. Amb aquesta variació
hi haurà els mateixos trens el dissabte i el diumenge. Al tram
Vic-Centelles també s’hi posaran sis trens més diaris, tres de pujada i
tres de baixada.
A dia d’avui, entre Vic i Ripoll la mitjana de l’interval entre tren i tren és de 73 minuts. Amb els sis nous combois, aquesta xifra es reduirà a 58 minuts. A més, els nous serveis s’han ubicat entre els trens entre els quals hi havia més minuts de diferència, aconseguint així 'tapar forats i uniformar els horaris', segons el director de Rodalies.
Pel que fa a la qualitat dels combois, els nous models 447 milloraran les prestacions de la línia. Aquests trens podran circular per aquesta via gràcies a la imminent entrada en funcionament de dues noves subestacions elèctriques, a Manlleu i Planoles. El canvi d’unitats es portarà a terme a l’octubre, quan es restableixi el servei fins a Puigcerdà, en obres. El model que s’utilitza ara és el 440, molt més antic.
La tercera gran demanda dels alcaldes, la millora dels serveis a
les estacions, ha quedat encallada, ja que aquest tema és competència
exclusiva d’Adif. Remacha actuarà d’intermediari per aconseguir una
reunió entre els alcaldes i Adif en un mes o mes i mig.
Capacitat tècnica i demanda limitades
La solució que ha posat Renfe damunt la taula és la 'més àmplia'
que es pot oferir en aquests moments, segons Remacha, que no ha tancat
la porta a noves reformes en el futur quan el desdoblament de la línia
i el túnel de plaça Catalunya ja siguin operatius. Les obres a plaça
Catalunya acabaran el 2009 i facilitaran la coordinació de l’entrada a
Barcelona de les línies 1, 4 i 7, que circulen totes pel mateix lloc. A
més, en aquests moments, el Govern ja té l’estudi informatiu del
desdoblament sobre la taula i quan toqui, 'ja es prendran les decisions
oportunes', ha assenyalat Franch.
'La línia Vic-Puigcerdà no genera una gran demanda com a l’àrea
metropolitana. Però també hem de valorar el seu efecte social, de
connexió entre poblacions, i ambiental, en una societat que cada
vegada més exigeix l’ús del transport públic', ha explicat el director
de Renfe. El tram Vic-Ripoll té un volum de passatgers diaris de prop
de 1.000 viatgers.
En una exposició de bones intencions, Ajuntaments i Renfe han
explicat que treballaran de manera conjunta per difondre les millores i
per intentar incrementar el nombre d’usuaris a la línia. 'Volem
millorar la fiabilitat, els serveis i la puntualitat de la línia', ha
dit Remacha. A partir de les reformes i de la reacció dels usuaris,
s’estudiaran altres mesures, però d’una manera 'gradual', segons el
director de Rodalies.
Alegria sense tirar coets
Tot i que les solucions aportades per Renfe no cobreixen ni de bon
tros les expectatives dels alcaldes, Miquel Franch ha qualificat la
proposta d’'equilibrada', tenint en compte la capacitat tècnica actual
de la línia. 'A més, l’augment de freqüències pot ajudar perquè el
metro comarcal es converteixi en una realitat en el futur', ha defensat
Franch.
Teresa Jordà ha reconegut que 'no estava a la mà de Renfe'
satisfer totes les demandes dels alcaldes, ja que tècnicament 'ara
sabem que no és possible'. L’alcaldessa de Ripoll ha qualificat la nova
mitjana d’intervals entre els trens de 'bona'. També ha agraït a Renfe
la celeritat amb la qual s’ha solucionat el tema.
El president del Consell Comarcal del Ripollès ha valorat
positivament la resolució i ha dit que esperava que 'minimitzés' les
interrupcions de trànsit a la C-17, que havien creat una psicosi entre
els empresaris de la zona. 'Ara, cal accelerar el desdoblament', ha
afegit.