Fa anys que a les cavalcades de Reis es viu una de les escenes racistes més normalitzades de la nostra societat: veure persones pintades de negre per representar el rei Baltasar i la seva comparsa que l’acompanya a la carrossa. De fet, des de l'associació SOS Racisme Catalunya ja han condemnat múltiples vegades el blackface de les cavalcades de municipis o regions on històricament s’ha dut a terme aquesta pràctica.
Ells mateixos recorden que aquest fet és racista i que el racisme no és una opinió: és una vulneració de drets i és violència. Tal com explica l’activista i comunicadora Desirée Bela-Lobede no hi ha necessitat de pintar a ningú: les persones negres i afrodescendents existeixen i tenen capacitat per autorepresentar-se. Tot és qüestió de voluntat i de voler fer les coses com cal.
L'origen del blackface es data l’any 1830, quan els negres no podien fer teatre i actors i actrius es pintaven i els imitaven en espectacles basats en burles i estereotips. Tot i que des del Moviment pels Drets Civils als Estats Units es va prohibir aquesta pràctica avui en dia se segueix realitzant, per exemple a les cavalcades. Segons un treball d’investigació publicat a Africanidad i del qual se’n fa ressò Negrxs Magazine, ja l’any 1920 es fa evident que els patges negres duen davantals indicatius de la seva condició d’esclaus.
L’historiador Antumi Toasijé, va explicar a Afroféminas que aquest simbolisme ataca l’autoestima de la comunitat denominada negra i la col·loca a mercè de la societat dominant. I lluny que això vulgui semblar una apropiació cultural de cap manera, i creient fermament que calen més espais de debat on activistes antiracistes tinguin més cabuda i representació, m’agradaria aprofitar aquest altaveu mediàtic per donar-vos la meva opinió sobre per què cal acabar amb el blackfacing del Rei Baltasar:
En primer lloc, perquè cal posar fi a qualsevol discriminació, sigui de raça o de gènere. Si realment volem acabar amb el racisme a les aules, zones d’esbarjo i al carrer hem de començar per eliminar les pràctiques racistes de la nostra quotidianitat, i més encara quan són actes que es promouen des de les administracions. En segon lloc, per l’exemple que donem a les nostres criatures. “Hi ha molts nens negres que no van a la cavalcada perquè el que veuen és una caricatura d’ells mateixos”, explicava Xavi Buxeda, membre de Casa Nostra Casa Vostra, a Beteve.
I aquest és un fet que preocupa a moltes famílies, que veuen que després de les vacances de Nadal altres infants en fan burla del seu color de pell i els pregunten si destenyeixen, els toquen els cabells per veure si són reals i els fan comentaris sobre els palmells de les mans i el blanc dels seus ulls. I això és d’un racisme intolerable.
En tercer lloc, perquè de manera ingènua i de vegades sense mala intenció, s’amaga darrere el poder de la supremacia blanca reafirmant els cossos blancs com a centrals i caient en un etnocentrisme de manual que ve acompanyat de racisme, xenofòbia, discriminació, prejudicis i segregació en tots els àmbits. Segons un informe de les Nacions Unides un percentatge molt important d’estudiants va informar que existeix bullying i discriminació a les escoles per motius de raça i que això repercuteix al seu rendiment acadèmic i reflecteix el caràcter enfortidor de pobresa i discriminació racial.
Si tenim clar que l'educació és indispensable per eliminar la discriminació, i les imatges i els referents eduquen, cal que promoguem uns valors i uns exemples constructius basats en la inclusivitat i la no-violència. Si bé és veritat que de diversos col·lectius i entitats s’ha intentat impulsar un canvi per tal d’erradicar el racisme de les cavalcades i la campanya #BaltasarDeVeritat va triomfar a 37 capitals de comarques catalanes l’any 2019, encara queda feina a fer.
Tot i això estic contenta de veure com amb pocs anys hi ha hagut molts municipis que han baixat del burro, i els Reis negres han deixat de destenyir. Gràcies també a TV3 per decidir no retransmetre una cavalcada que no era gens inclusiva. Gràcies també a les persones que anònimament denuncien quan detecten un fet així al seu municipi a les xarxes, cal fer pinya per ser escoltat. No només el Baltasar ha de ser de veritat. També ho han de ser els seus patges. Perquè ser negre no és cap disfressa.
Acabar amb el «blackfacing» de Baltasar
«No només el Baltasar ha de ser de veritat. També ho han de ser els seus patges. Perquè ser negre no és cap disfressa»
ARA A PORTADA