«L'orquestra»
«Recuperar la memòria del programa i del seu director, així com fer memòria dels fets que el portaren a un precipitat final, és un exercici de llibertat i un homenatge necessari»
ARA A PORTADA
-
-
Front comú de Catalunya i el País Basc per aconseguir l'oficialitat de les llengües a Europa Lluís Girona Boffi
-
-
Cristóbal Montoro i vuit més: la llista de ministres imputats de José María Aznar Lluís Girona Boffi
-
Montoro es dona de baixa del PP després de ser acusat de beneficiar empreses gasistes quan era ministre Redacció

- Carme Porta
- Activista i exdiputada
En aquella darrera tertúlia hi van participar Josep Maria Terricabras, Modest Prats i Josep Morgades, i parlaren, molt, molt clarament, de com s'estaven duent a terme aquelles detencions, a qui afectaven, i de les tortures practicades. De fet, L'orquestra tancava barraqueta arran de la censura, era un preu polític. Deien llavors, citant Gregorio Morán, "el preu de la transició és perdre la memòria". I amb aquell programa es perdia la memòria i la veu.
Aquella darrera tertúlia havia de ser el penúltim programa de temporada, però la claredat amb què es parla de les detencions, les reflexions sobre la transició, la comparació de l'actuació contra l'independentisme del govern del PSOE amb la repressió franquista... van provocar les queixes d'un membre de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV) i van cessar immediatament l'emissió del programa. Jordi Vendrell, que era líder d'audiència, no va tornar a tenir cap programa diari.
Anys després d'aquells fets -i setze de la seva mort- les coses han canviat ràpidament, la informació del titular decau de forma meteòrica i el context social ha recuperat la crítica d'una forma més àmplia i majoritària. La veu i la memòria, que donen llibertat. Fa tan sols 7 anys, també un 10 de juliol, un milió de persones van prendre el carrer demanant llibertat i sobirania. Allò que fa vint-i-cinc anys semblava minoritari creixia, i ha seguit creixent malgrat l'intent d'opacitat informativa que hem patit.
Els Jocs Olímpics magnificents es recorden vint-i-cinc anys més tard, i també surten a la llum -de nou amb timidesa i en alguns casos per la porta falsa- els records d'aquelles detencions vergonyants en una democràcia i aquelles tortures per les quals el Tribunal d'Estrasburg va condemnar l'estat espanyol. Han desaparegut aquelles veus crítiques que lideraven el periodisme: Vendrell, Barnils... Periodistes que parlaven clar, amb rigor i de forma creativa. Però n'han sorgit de noves, veus del periodisme que lluita pel rigor enfront de la frivolitat de molts mitjans, per l'aprofundiment enfront de la brevetat de les presses, per la transparència front l'opacitat de les grans corporacions i alguns governs i partits. Periodisme valent que té model, el recupera i l'adapta a un nou context, no exempt d'atacs, no exempt de censura.
L'orquestra és ja un símbol per al periodisme, fruit de l'exercici que en feia en Jordi Vendrell, rigorós i alhora compromès, lliure, crític i creatiu. Recuperar la memòria del programa i del seu director, així com fer memòria dels fets que el portaren a un precipitat final, és un exercici de llibertat i un homenatge necessari.
Tècnica en imatge fílmica, ha treballat principalment en l’àmbit audiovisual i periodístic. Membre de la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores, del Grup de Periodistes Ramon Barnils i del PEN Català. Directora de la col·lecció Tinta Fèmina de l’Editorial Trabucaire. Diputada al Parlament de Catalunya en la VI i la VII legislatura. Actualment, cap de comunicació de Fundació Surt.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.