Quan la solidaritat és una arma de doble tall

30 de juliol de 2013
Celebrem l’alliberament el passat 18 de juliol a Somàlia de les dues cooperants de Metges sense Fronteres, Montserrat Serra i Blanca Thiebaut, després de vint-i-un mesos de malson des del seu segrest a Kenya. Desitgem la seva ràpida recuperació i els reconeixem el seu compromís i treball a favor de les persones i d’un territori extremadament vulnerables i fràgils que necessiten avançar econòmicament i socialment. Reconeixem la seva tasca imprescindible. Elles, malgrat la seva desagradable experiència, són l’exemple més clar de la necessitat de continuar fent aquesta feina tan gran.

La victòria de la paciència de Metges sense Fronteres ha valgut la pena. La negociació constant directa i discreta ha aconseguit que la Blanca i la Monsterrat siguin avui amb les seves famílies, sanes i estàlvies. La fantàstica i inigualable feina que porten a terme l’ONG Metges sense Fronteres i moltes altres posen de manifest que la cooperació ha de seguir, ha de mantenir-se per sobre de tot, perquè és una esperança i una garantia de millora per a milers i milers de persones en situacions de risc total.

Joves preparades i compromeses com elles, a través de les ONG i amb els seus coneixements, permeten que moltes persones puguin millorar la seva qualitat de vida i les seves oportunitats. Gràcies a aquest grau d’implicació i de sacrifici moltes vides poden córrer una sort diferent.

Les entitats, les ONG, els països i els Estats que impulsen la cooperació han de ser cada cop més conscients del difícil equilibri que suposa el desig de millorar la vida dels demés i les dificultats que afronten els cooperants desplaçats a aquestes zones de risc. Hem de treballar tots per millorar tots els canals d’actuació des del respecte i des del coneixement perquè la vida és el més important. No podem oblidar a tots els cooperants que han pagat un preu molt alt, amb la seva vida o amb mesos de captiveri, per fer el millor que sabien fer: ajudar les persones.

Des de la comissió de cooperació del Senat estem desenvolupat la ponència per estudiar i millorar i modernitzar les polítiques de cooperació internacional. Blanca i Montserrat: Sabem valorar tot el que heu fet malgrat que alguns han aprofitat la vostra solidaritat amb finalitats partidistes. Esperem que un dia un món més humà sàpiga globalment valorar i agrair la tasca de les persones que saben estimar amb majúscules. La solidaritat és una de les expressions més nobles per saber pensar en els altres i com deia Miquel Martí i Pol “de trobar el nostre goig en el goig dels altres”.