Una «oferta» sense credibilitat

27 de març de 2017
Rajoy anunciarà aquest dimarts l'“oferta” per apaivagar les “províncies rebels” catalanes. Al “compromís” per desenvolupar d'una vegada el corredor mediterrani s'hi sumarà, molt probablement, un anunci d'inversió significativa a Rodalies. Ho farà en la primera visita a Catalunya –si exceptuem la d'aquest diumenge al congrés del PP català– des de les eleccions del 26-J. Un fet que sorprèn tenint en compte la voluntat de l'Estat de ser “present a Catalunya” coincidint amb la fase decisiva del procés.

L'unionisme ja fa dies que celebra l'“oferta” de Rajoy. Sobta que en un moment on aparentment qualsevol solució hauria de passar per la política, l'Estat hagi optat per una qüestió material –com les infraestructures– per seduir els sectors que han optat per l'independentisme per la manca d'alternativa. Arriba tard –és probable que aquest discurs hagués tingut cert sentit quan els problemes a Rodalies i altres infraestructures van portar milers de persones al carrer i van encendre la flama a favor del dret a decidir– i, sobretot, no té cap mena de credibilitat.

Els ciutadans catalans, i els consellers del ram, han vist passar programes, plans i promeses d'inversió de Rodalies. Des del 2005 hi ha pendents 10.000 milions d'euros –2.195 milions per a obres viàries; 3.890 per al corredor mediterrani i 3.461 milions més per a la xarxa de Rodalies–. En aquest sentit, i a l'espera que Rajoy ho acceleri, a l'actual ritme el pla de Rodalies vigent s'acabarà d'executar el 2061 i el corredor mediterrani serà una realitat el 2039. Només el primer semestre del 2016, per exemple, Adif i Renfe van executar 20 milions dels 227 previstos per tot l'any. Com diria aquell, fets i no paraules.

Quina mena de credibilitat pot tenir per un usuari de Rodalies l'anunci de Rajoy? Quin efecte en el comportament electoral i en el suport al procés pot provocar? Aparentment, és difícil de creure que després d'anys d'incompliments –fins i tot en qüestions legals com l'addicional tercera de l'Estatut- pugui modificar les percepcions d'una societat fortament mobilitzada. L'aperitiu, en forma d'expedient a Renfe i Adif per no informar que les obres de la plaça de les Glòries havien afectat els túnels ferroviaris, no ajuda a creure que aquest dimarts canviï res.