La manifestació de Podemos a Madrid va tenir unes dimensions modestes, vist des de Barcelona. Però va significar, també, un qüestionament radical del règim del 78. Tant és així que -tal i com denuncia, insistentment, la premsa institucional- hi van onejar banderes de tota mena, però cap ni una de les que ells anomenen "constitucionals". De fet, per a tota aquella gentada l'únic simbol legítim i inclusiu és la tricolor republicana, la dels que van perdre la Guerra. És això el que farà saltar pels aires tots aquells pactes de palau entre l'aparell franquista i les elits de l'oposició.
De cop, el factor popular ha irromput en la política espanyola com no ho havia fet des de finals del franquisme. El carrer ha tornat a existir i una part substancial de l'opinió pública ha entrat en fase de mobilització i exigència. No demanen Podemos, reclamen democràcia.
És per això que Pablo Iglesias no tindrà marge per reconduir aquesta força popular. Igual que Tsipras, haurà de fer gestos forts i això implicarà, necessàriament, irrompre en l'àrea del tabú en àmbits altament simbòlics com la monarquia. Allà com aquí, els sabres ja no fan soroll. Al final resultarà que tot ho aguantaven els tancs.
ARA A PORTADA
Publicat el 02 de febrer de 2015 a les 22:59
Et pot interessar
-
Política L'Hospitalet de Llobregat: adaptar la segona ciutat del país a l'etapa post-Marín
-
Política Els Comuns acusen el PP d'impulsar un «cop d'estat tou» a la Conferència de Presidents
-
Política Habitatge i llengua blinden el matrimoni Sánchez-Illa mentre Ayuso tasta els límits de la crispació
-
Política Azcón veu «raons polítiques i no tècniques» en el debat sobre el trasllat de les pintures de Sixena
-
Política El govern espanyol assegura que l'actitud d'Ayuso contra el català i el basc ha «trencat» el PP
-
Política Mazón demana a Sánchez que convoqui eleccions mentre es nega a assumir responsabilitats per la dana