La manifestació de Podemos a Madrid va tenir unes dimensions modestes, vist des de Barcelona. Però va significar, també, un qüestionament radical del règim del 78. Tant és així que -tal i com denuncia, insistentment, la premsa institucional- hi van onejar banderes de tota mena, però cap ni una de les que ells anomenen "constitucionals". De fet, per a tota aquella gentada l'únic simbol legítim i inclusiu és la tricolor republicana, la dels que van perdre la Guerra. És això el que farà saltar pels aires tots aquells pactes de palau entre l'aparell franquista i les elits de l'oposició.
De cop, el factor popular ha irromput en la política espanyola com no ho havia fet des de finals del franquisme. El carrer ha tornat a existir i una part substancial de l'opinió pública ha entrat en fase de mobilització i exigència. No demanen Podemos, reclamen democràcia.
És per això que Pablo Iglesias no tindrà marge per reconduir aquesta força popular. Igual que Tsipras, haurà de fer gestos forts i això implicarà, necessàriament, irrompre en l'àrea del tabú en àmbits altament simbòlics com la monarquia. Allà com aquí, els sabres ja no fan soroll. Al final resultarà que tot ho aguantaven els tancs.
ARA A PORTADA
-
-
-
Illa tanca l'acord pels pressupostos amb els Comuns i ja pot centrar-se en ERC Bernat Surroca Albet | Oriol March | Lluís Girona Boffi
-
Joan Tardà farà tàndem amb Anna Gómez (Dignitat a les Vies) en el corrent intern d'ERC Lluís Girona Boffi
-
Inversió milionària de Barcelona per donar a conèixer Catalunya i els productes del país al turisme Redacció
Publicat el
02 de febrer de 2015 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política
L’esquerra a l’esquerra del PSOE i bla, bla, bla
-
Política
ERC es fa seva la proposta de vincular la regularització de migrants amb el català
-
Política
La CUP vol prohibir la compra d'habitatges per destinar-los a segones residències: «Una família, una casa»
-
Política
Junts retreu al Govern que «compri els invents» dels Comuns en habitatge
-
Política
El CIEMEN avala l'exigència del català en la regularització d'immigrants però reclama més recursos
-
Política
Salut recula i no incentivarà els CAP que redueixin la llargada de les baixes
