Álvarez de Toledo aterra a Catalunya i titlla de «xenòfobs» els més de dos milions d'independentistes

La candidata del PP assegura que Pedro Sánchez vol "indult per als independentistes i atur per als espanyols"

  • Álvarez de Toledo avui a Barcelona. | Bernat Cedó -
Publicat el 20 de març de 2019 a les 20:43
Actualitzat el 20 de març de 2019 a les 21:24
"Espanyols de Catalunya". Aquestes han estat les primeres paraules de Cayetana Álvarez de Toledo a l'auditori del PP català, que aquest dimecres ha viscut la seva posada de llarg en la política catalana. Dites amb un accent porteny que ha assegurat que ni amaga ni vol dissimular. "Soc constitucionalment espanyola i orgullosa de ser-ho", ha proclamat. Ha fet una referència a la polèmica sobre els símbols a l'afirmar que "Catalunya no està condemnada a ser una tribu groga", un missatge que ha estat ofegat per aplaudiments.

Álvarez de Toledo ha acusat el sobiranisme de "liquidar l'Espanya constitucional i demanar el Nobel de la Pau", quan el seu és "un projecte de violència". Ha atacat durament Pedro Sánchez per coquetejar amb el sobiranisme, resumint el seu projecte com "indult als independentistes i atur per als espanyols". Ha titllat de "xenofòbia" el sentiment que caracteritza l'independentisme perquè, segons la candidata, considera estrangers la meitat dels catalans

La candidata ha afirmat que és espanyola -tenia la nacionalitat argentina i francesa- "per convicció" i ha fet un elogi d'Espanya com "una tossuda voluntat de viure junts", amb una Constitució que "integra i agermana". Ha explicat que la seva voluntat de ser espanyola es va reafirmar quan va veure com assassinaven "demòcrates espanyols" en nom de la "tribu nacionalista".

Dard a Inés Arrimadas

Álvarez de Toledo ha llançat un dard enverinat a la que serà la seva principal rival, Inés Arrimadas: "Jo m'hagués presentat a la investidura". Ha estat l'única referència que ha fet a Ciutadans en tota la seva intervenció. 

Álvarez de Toledo ha volgut explicar-se davant la polèmica per les seves primeres declaracions com a candidata, en què va lluir la seva condició d'espanyola que no parlava el català. Avui ha dit que se l'ha interpretat malament i que ningú pot enorgullir-se de no saber una llengua. "El que he dit és que cada cop que diguin que per no parlar català no tinc dret a presentar-me a Barcelona, deixen en evidència la bruta voluntat d'exclusió, el rostre groc de la seva xenofòbia". 

"Soc una espanyola que considera que cada centímetre quadrat d'Espanya pertany als catalans i cada centímetre de Catalunya pertany a tots els espanyols", ha exclamat enmig de l'entusiasme dels presents, més de 200 persones. 

Referència a Vox

La candidata ha citat Vox com una força de "desistiment" en la defensa de la Constitució: "No pot ser que per culpa dels separatistes, un partit nou vulgui bandejar la Constitució". Abans, Alejandro Fernández ha saludat Álvarez de Toledo elogiant l'esperit d'acollida de Madrid, que ha acollit molts catalans "sense fer-los passar un examen de chotis". "Barcelona va ser així una vegada", ha assegurat, recordant la ciutat a la que sempre es refereix Vargas Llosa. Ha definit la candidata de "veu poderosa que defensa la llibertat" i li ha demanat que no faci cas del "paletisme" que la rebutja. 

Fernández ha afirmat que milers de catalans "viuen enamorats d'ells mateixos" i han generat un "odi" que no es resoldrà amb concessions, sinó amb "coratge" per "desactivar el moviment nacional-populista amb seu a Waterloo". Segons ell, l'origen de l'actual conflicte és el "programa 2000" que va engegar Jordi Pujol. El líder del PP català ha demanat més presència de l'Estat a Catalunya i ha insistit, com ha fet en les seves darreres intervencions, en la necessitat d'una "refundació democràtica" de la Generalitat, "putrefacta d'odi". 

Una operació cuinada per Casado

La designació de Cayetana Álvarez de Toledo com a cap de llista del PP per Barcelona ha estat una operació cuinada personalment per Pablo Casado en un moment en què la majoria d'enquestes assenyalen unes expectatives a la baixa dels populars, que mantenen un doble pols amb Ciutadans i amb Vox en el camp de la dreta espanyola. La periodista i tertuliana exemplifica l'aposta del seu partit per recórrer a figures mediàtiques per intentar mobilitzar el seu electorat i competir en condicions amb les altres marques polítiques que pugnen pel mateix espai. En la mateixa línia, el també tertulià Joan López Alegre serà el número dos.

Nascuda a Madrid el 1974, en el si d'una família de l'aristocràcia -és marquesa de Casa Fuerte-, Álvarez de Toledo va forjar la seva carrera com a periodista al diari El Mundo en els anys en què el dirigia Pedro J. Ramírez i a l'escalf de les tertúlies del programa La Mañana de la Cope, amb Federico Jiménez Losantos. Fins que el 2006 va fer el primer salt a la política activa de la mà d'Ángel Acebes, en aquell moment secretari general del PP. 

Enemiga de Rajoy i Santamaría    

L'any 2008, va anar a les llistes del PP i fou elegida diputada. Però molt aviat va entrar en conflicte amb la totpoderosa Soraya Sáenz de Santamaría, que la va relegar dins del grup parlamentari. L'any 2015, va anunciar que renunciava a continuar com a diputada i criticava durament la política de Mariano Rajoy a Catalunya per considerar-la tèbia i dubitativa. Els mitjans amics li van obrir de nou la porta i, sempre a prop de José María Aznar, va passar a dirigir l'àrea internacional de la Fundació FAES. La sortida d'escena de Rajoy i Santamaría, i l'arribada de Casado a Génova li ha obert de bat a bat, altre cop, les portes del partit.