Quin paper tindrà Pere Aragonès en la cimera entre Pedro Sánchez i Emmanuel Macron prevista pel 19 de gener a Barcelona? És una incògnita que el Govern, a hores d'ara no sap aclarir. En qualsevol cas, el cap de l'executiu ha fet un primer pas i ha enviat aquest mateix dijous una carta a la Moncloa per proposar-li un llistat de "qüestions clau per Catalunya" que considera que s'haurien d'abordar en aquesta trobada. Van des de temes de governança, fins al progrés d'infraestructures bàsiques per a la competitivitat de l'economia catalana i europea. "El convido a treballar conjuntament per tal que totes aquestes qüestions puguin ser abordades en el marc de la cimera", escriu Aragonès, en una missiva escrita en català a la qual ha tingut accés Nació.
El president de la Generalitat ja havia avançat aquest matí en una entrevista a Catalunya Ràdio que enviaria un llistat a la Moncloa per aquesta cimera. Finalment, ho ha fet aquesta mateixa tarda i encara no ha rebut resposta. En concret, són 11 propostes entre les quals figura la demanda perquè ambdós governs -francès i espanyol- donin suport a la sol·licitud d'oficialitat de la llengua catalana a les institucions europees, un front comú per recuperar el traçat original del corredor mediterrani, el restabliment i millora de la connexió ferroviària amb Perpinyà o la millora de la cooperació en l'àmbit sanitari a l'Hospital de la Cerdanya, entre altres.
Aquest matí, en el transcurs de l'entrevista, Aragonès ha subratllat que Catalunya té "molts interessos" compartits amb França, i ha defensat que si es vol ser un estat, s'ha d'actuar amb "mentalitat d'estat". Són unes declaracions que ha fet arran de les crítiques de l'oposició, que considera incoherent que Aragonès assisteixi a la cimera quan ERC participarà de la mobilització convocada en contra.
Preguntat per quin paper tindrà com amfitrió, ha dit que es tracta d'una reunió entre dos governs, l'espanyol i el francès, i que s'està parlant amb Moncloa per concretar el seu rol en l'acte. Però, segons ha afegit el president, "sigui quin sigui l'escenari i el punt de participació que es produeixi", defensaran els interessos de Catalunya i activaran "totes les vies" per fer-ho. En aquest sentit, el president de la Generalitat ha insistit que no es pot desaprofitar "cap oportunitat" i ha preguntat si és millor que el delegat del govern espanyol a Catalunya rebi el president francès, Emmanuel Macron, o que ho faci el president de la Generalitat, que és la màxima autoritat de Catalunya.
Aragonès trasllada per carta una desena de propostes a Sánchez per abordar a la cimera amb Macron
El president de la Generalitat suggereix que abordin l'impuls de l'oficialitat del català a les institucions europees i un front comú per recuperar el traçat original del corredor mediterrani
ARA A PORTADA
-
Ajudes exprés i un centre permanent d'emergències: la resposta del Govern al temporal a l'Ebre Bernat Surroca Albet
-
Les pluges entren en fase de «finalització»: «Serà un dia de prioritat per recuperar la normalitat» Natàlia Pinyol
-
Empenta i impotència per superar els estralls d'un nou aiguat a les Terres de l'Ebre Sílvia Berbís Morelló
-
Els meteoròlegs apunten que els aiguats de les Terres de l'Ebre no els ha provocat una dana Redacció
-
Publicat el 12 de gener de 2023 a les 19:47
Actualitzat el 12 de gener de 2023 a les 20:54
Et pot interessar
-
Política Dalmau i Parlon compareixeran a petició pròpia al Parlament per explicar la gestió dels aiguats
-
Política ERC exigeix a Collboni un fons de 10 milions d'euros per als barris afectats pel turisme en el pressupost
-
Política Ni rastre dels pressupostos
-
Política Les irregularitats a la DGAIA arriben al Parlament entre la prudència i la crítica al Govern
-
Política El Parlament frena l'intent ultra d'hissar una bandera espanyola gegant a la Ciutadella
-
Política Feijóo endureix el to amb la immigració per la pressió de Vox: «Ser espanyol no es regala, es mereix»