Camí del 28-M: què hi ha en joc a Vilafranca del Penedès?

Totes les claus per entendre el taulell sobre el qual es jugaran els comicis a la capital de l'Alt Penedès

Publicat el 16 de maig de 2023 a les 18:25
Actualitzat el 16 de maig de 2023 a les 18:28

[municipalsinformacional]
La capital de l'Alt Penedès no queda exempta de batalla per a les eleccions municipals del 28 de maig. D'una banda, Junts no només busca revalidar la victòria obtinguda en els comicis passats que els va portar a governar Vilafranca del Penedès de la mà del PSC, sinó que anhela la majoria absoluta, que veu "més que possible". Però, per altra banda, els republicans intentaran retallar distàncies amb els dos partits que s'han repartit l'alcaldia durant els últims anys. 
 

Per què ha plegat l'alcalde i quin escenari s'obre?

El tinent alcalde i responsable d'economia, Aureli Ruiz, serà el candidat a l'alcaldia de Junts per Vilafranca, en substitució de Pere Regull, que farà un pas al costat després de 14 anys al capdavant del consistori. El 2009 Regull va assolir l'alcaldia de la capital de l'Alt Penedès gràcies a una moció de censura que va tenir el suport d'ERC i la CUP. Després, va ser reelegit a les municipals espanyoles del 2011 -aquest cop, però, per un pacte amb el PSC- i el 2015. Ruiz va ser l'únic candidat que s'havia presentat per dirigir la formació i aconseguir una candidatura forta amb representants de tots els sectors. Té una proposta continuista amb el projecte engegat la darrera legislatura. El seu projecte es basa a continuar fent allò que funciona i posar solució als problemes actuals. 

La proposta de l'alcaldable té 7 objectius clau. En el camp de la salut i el benestar, volen continuar millorant els serveis públics en qualitat i amb els equipaments adequats. En matèria de seguretat, defensen la "tolerància zero amb l’incivisme" i, per això, exigiran canvis en les lleis per lluitar "contra qui malmet la convivència i crea inseguretat". També reforçaran aspectes com la neteja i l’oferta comercial. A més a més, pretenen ampliar l'oferta cultural i acadèmica. Un dels seus propòsits és atreure creixement econòmic i oferir llocs de feina de qualitat. "Creiem en el nostre comerç de proximitat per impulsar el potencial enoturístic a través de la innovació en el sector vitivinícola i el desenvolupament de projectes com el Viver de Cellers", detallen. 

Tampoc defalliran en la demanda de millors infraestructures, amb transport públic de qualitat. En aquest camp, aposten per les renovables. Volen posar en funcionament més itineraris saludables i amb mitjans de transport sostenibles. Fomentaran l’administració electrònica i posaran el focus en la llengua. Subratllen que el català ha de ser la llengua d’ús habitual i bàsica arreu del municipi, començant per l’escola.

Quins són els principals aspirants a rellevar Junts?

Francisco Romero, actual tinent d'alcaldia del PSC al consistori, és el principal candidat a disputar-li el lideratge en el govern municipal a Junts. Després que el partit obtingués cinc regidors el 2019 i tanqués un pacte de govern amb Junts, ara el partit ha tornat a apostar per ell. Trepitjant-li els talons en les apostes hi ha el republicà Pere Sàbat, la nova cara d'ERC a l'alcaldia. Des de la formació, remarquen la necessitat d'obrir una "nova etapa" per a la ciutat que esperen liderar.
[intext1]
 

Quins seran els grans debats en la campanya a Vilafranca del Penedès?

Els grans temes damunt la taula aquestes eleccions i en els quals presenten propostes la majoria de partits són els següents: sostenibilitat, infraestructures, millora de l'oferta acadèmica i cultural, seguretat, salut, creixement econòmic, habitatge, combat de la violència de gènere, foment de l'esport i, finalment, defensa de la llengua i de l'escola pública.
[intext2]
 

Quines són les principals novetats respecte a les últimes eleccions?

A banda de l'esmentat, Vilafranca presenta força canvis aquest 28-M. La CUP, per exemple, canviarà de cara. Enguany opta per Marta Soler com a cap de llista. Amb ella, també hi haurà l'actual regidor Txus Magallón, Muntse González, l'exregidora Maria Ramon i qui va ser cap de llista en els comicis passats, Noel Viñas. També modifiquen la seva llista els comuns, que estarà encapçalada per Montse Romagosa, que vol ser la primera dona alcaldessa de Vilafranca. "El nostre projecte està molt pensat i posa la ciutadania al centre de tot", va assegurar durant la seva presentació.
 

Quins pactes hi poden haver després del 28-M?

És força probable que es repeteixi el pacte entre Junts i el PSC, ja que segons el que es desprèn de les enquestes, ningú trauria majoria absoluta. Aquest cop, però, no seria Junts el partit més votat, per la qual cosa és possible que l'alcaldia estigues encapçalada, aquest cop sí, pel candidat socialista. 
​[intext3]

[despiece] Fitxa tècnica de Vilafranca del Penedès
  • Quants habitants té? 40.055 persones.
  • Quants regidors hi ha en joc? 21 regidors.
  • Quin va ser el resultat de les últimes eleccions? Junts va ser la primera força amb 7 regidors, seguit d'ERC - AM (5 regidors) i el PSC - CP (5 regidors), la CUP - AMUNT (2 regidors), VecC - ECG (1 regidor) i Cs (1 regidor). 
  • Hi va haver algun pacte després dels comicis? Junts va guanyar les eleccions de 2019, però va necessitar el suport del PSC per governar.

[municipals2019]MUN08305[/municipals2019]
[/despiece]