A més, els establiments han de disposar de rètols, cartes del menú i fulls de reclamació en català. La campanya és informativa, i als establiments que no compleixin la normativa se'ls donarà un període de tres mesos per esmenar-ho. Però si passat aquest període persisteix l'incompliment, es podrien aplicar sancions de 300 a 600 euros.
La Generalitat ha engegat aquest dilluns una campanya per inspeccionar l'ús del català en el sector de l'hostaleria. D'acord amb la llei de política lingüística, els establiments catalans oberts al públic han tenir com a mínim una persona que entengui el català, encara que no és obligatori que el parli. A més, també han de tenir rètols, cartes del menú i fulls de reclamació en català.
La campanya es portarà a terme en el sector de més afluència turística, i de moment és informativa. Un total de 25 inspectors es presentaran en locals del territori, i si detecten irregularitats s'aixecarà acta i s'informarà de totes les eines disponibles per esmenar la situació.
Si passats tres mesos la irregularitat persisteix, el local podria ser sancionat amb una multa d'entre 300 i 600 euros. El director general de Turisme de la Generalitat, Joan Carles Vilalta, espera que això 'no sigui necessari' perquè 'no tenim cap ganes de sancionar'. Es tracta de fer que 'allò que hauria de ser normal, sigui normal'.
Vilalta ha recordat que els catalans tenen dret a ser atesos en la seva llengua quan es troben en territori català, i que per tant, es tracta del reconeixement d'un dret lingüístic però també, econòmic. Segons Vilalta, la crisi econòmica està fent que els catalans facin més turisme en el territori i 'pernoctin a Catalunya', per això cal cuidar 'el turisme' i 'facilitar que se senti a gust'. (Mar Camón/ACN)