Congrés UDC: Duran creu que el millor govern seria una aliança entre CiU i PSC

Publicat el 19 d’octubre de 2008 a les 14:41
 
Josep Antoni Duran i Lleida, que durant el congrés d'Unió ha revalidat el seu lideratge al capdavant del partit amb el 91% de vots, ha constatat que a Catalunya hi ha uns moments de 'cert desconcert' i 'insatisfacció', però ha remarcat que amb la 'queixa' i el 'ressentiment' no es va enlloc.
 
'Només amb la queixa, amb el ressentiment, no avançarem', ha dit, 'des del ressentiment i el recel no es pot construir res i no es pot il·lusionar per sumar més gent al nostre projecte col·lectiu, no construirem una societat de futur com la que desitgem pel nostre país'. Per contra, Duran ha apostat per 'sintetitzar la justa reivindicació amb la formulació d'un projecte positiu'.
 
Duran ha reconegut que les actituds del govern espanyol i de part de la societat espanyol no ajuden, però ha afegit que 'replegant-nos no arreglarem res' i que els 'millors moments' de Catalunya al llarg de la seva història s'han produït quan 'ha orientat la seva ambició, el seu orgull, aquella ràbia sana d'orgull dels pobles, no a reivindicar una estructura d'Estat, sinó creant-la, dialogant, pactant i influint' al govern espanyol, 'fent-ho des de la centralitat'.
 
Així, per Duran, quan Catalunya s'ha centrat en 'crear aquí més, que reivindicar allà, estructures pròpies d'Estat', és quan més ha avançat, tot lamentant que 'avui Catalunya endins prima més la reivindicació que la construcció nacional', mentre que 'Catalunya enfora ha deixat d'influir en la política espanyola', ja que 's'influeix menys que mai'.
 
Per Duran, 'de tot això plegat, Catalunya se'n ressent, i provoca aquest emprenyament'. El líder d'Unió creu que cal situar 'la centralitat enmig de la política' i considera que el tripartit no hi és, en aquest espai. En aquest sentit, Duran ha reiterat que a Catalunya 'li convenia' un govern a la Generalitat entre CiU i PSC. 'Era i seria el millor govern per aprofundir en la relació amb l'Estat, limitar el dèficit fiscal, abordar les infraestructures i les decisions que Catalunya necessita per afrontar en el segle XXI', ha assegurat.
 
El líder d'UDC ha recordat que així es va plantejar després de les eleccions del 2006 i fins i tot no ha tancat la porta a la participació també d'ERC. Duran ha remarcat que aquest escenari avui no seria 'possible' i seria 'enganyar-se' pensar-ho. En tot cas, ha assegurat que 'amb un govern en el que hi fossin com a mínim el PSC i CiU, a Catalunya les coses li anirien millor, Catalunya endins i Catalunya enfora'. Duran ha remarcat que Unió i ell mateix treballaran perquè la federació de CiU guanyi les eleccions i 'a Catalunya hi hagi un govern que recuperi la centralitat'.
 
Duran ha remarcat que Unió és un 'projecte coherent', que 'no fallarà', perquè els ciutadans 'saben de quin peu calcem, com som i què defensem'. Un model i un 'projecte de valors' que 'és la millor garantia en temps de mudances, turbulències, temps de crisi'. 'Un projecte polític que vol ocupar la centralitat, que fa de la centralitat política un valor', ha afegit. Duran ha remarcat que, darrere del seu partit, hi ha un 'ideari clar, sòlid, ben estructurat i desacomplexat'.
 
A més d'apostar per influir al govern espanyol, Duran ha remarcat que UDC 'no es redueix a entrar o no al govern de l'Estat'. Un fet que només faran 'si hi ha un programa de govern' que inclogui el 'reconeixement de la nostra realitat nacional' i 'respecte als plantejaments ideològics' d'Unió. A més, sobre el model d'estat, ha dit que Unió històricament defensa un model confederal.
 
Catalunya 'execrada' i 'menystinguda'
 
Josep Antoni Duran i Lleida també ha carregat contra les actituds de PP i PSOE, tot dient que avui Catalunya 'continua sent execrada per uns i menyspreada pels altres'. Duran ha citat la interposició del recurs del PP a l'Estatut davant del Tribunal Constitucional (TC), els atacs a la llengua, o 'el menyspreu per part del PSOE amb engany', amb qüestions com les Rodalies, les transferències de l'Estatut, l'aeroport del Prat o el finançament.
 
Tot i això, el reelegit líder d'Unió ha deixat clar que 'no tots els mals venen d'Espanya' i que Catalunya també s'ha 'equivocat' amb l'Estatut. A més, ha remarcat els 'errors del tripartit', que han portant a la 'perplexitat i l'emprenyament'. Sobre el Govern de la Generalitat, Duran ha criticat el seu 'afany controlador'.
 
Les relacions amb CDC
 
Durant el discurs de cloenda, Duran ha citat diverses vegades al president de CiU i secretari general de CDC, Artur Mas, de qui ha dit serà el candidat d'Unió i CiU a la presidència de la Generalitat. 'Continuem apostant per la federació de CiU sense fissures', ha assegurat, però 'cadascú des de la seva personalitat, sabent que això ens suma'. El líder d'Unió ha centrat bona part de la seva intervenció a parlar de valors, i ha assegurat que cal 'situar les bases per un nou somni català pels qui venen de fora, però també pels que hi ha aquí' i pels joves.