Decisió definitiva. La tinent fiscal del Tribunal Suprem -la número 2 de la Fiscalia-, Ángeles Sánchez Conde, ha presentat aquest dijous l'informe sobre la causa de Tsunami Democràtic i ha dit que no hi ha prou indicis per investigar per terrorisme Carles Puigdemont. El criteri contradiu la decisió que van prendre els fiscals del Suprem, però va en la línia del que defensa el fiscal que més ha estudiat el cas, Miguel Ángel Carballo, de l'Audiència Nacional, que tampoc veu terrorisme en la causa per les protestes de la sentència. La tinent fiscal, en aquest sentit, demana tornar el cas a l'Audiència Nacional perquè continuï investigant els fets. L'informe s'ha remès a la sala segona del Tribunal Suprem, que haurà de decidir si es queda o no el procediment.
L'escrit, de 31 pàgines i força contundent, sosté que no hi ha indicis per implicar Puigdemont en l'organització de Tsunami i les protestes contra la sentència. Afegeix que el jutge instructor, Manuel García Castellón, es basa en "conjectures o sospites" per atribuir-li un delicte de terrorisme i que l'exposició raonada que va remetre al Suprem al novembre no permet concloure que Puigdemont estava implicat en Tsunami, més aviat al contrari. En la mateixa línia, tampoc veu indicis contra Ruben Wagensberg, també aforat, i que actualment és a Suïssa per la pressió judicial al qual l'ha sotmès García Castellón. Si més endavant hi hagués nous indicis, sí que seria el Suprem qui hauria d'investigar Puigdemont i Wagensberg.
La tinent fiscal sosté que la investigació és insuficient com per dir que Tsunami Democràtic és una "organització estructurada i jerarquitzada" que volia "subvertir l'ordre constitucional, desestabilitzar econòmicament i políticament l'Estat, i alterar greument l'ordre públic mitjançant la mobilització social massiva". És a dir, posa en dubte que, ara com ara, es pugui parlar de Tsunami com una organització terrorista. També retreu, en aquest sentit, que l'instructor vulgui enviar la causa al Suprem i alhora acordi diverses diligències que no s'han practicat. I afegeix que, amb els indicis aportats, es pot concloure que Puigdemont no estava implicat amb Tsunami, precisament pel fet que, si n'hagués sigut el líder, no li caldria rebre informació. "No va participar de l'elecció dels líders de l'organització, ni en la concreció de les accions a executar", diu Sánchez Conde.
El criteri de la número 2 de Fiscalia va en contra del que defensa la majoria de fiscals del Suprem, encapçalats per Fidel Cadena. En el seu informe, sostenia que Puigdemont era el "líder absolut" del "grup terrorista" Tsunami. Sánchez Conde, superior jeràrquica dels fiscals del Suprem, refuta aquest criteri i s'alinea amb la Moncloa i el fiscal general de l'Estat, Álvaro García Ortiz, que no veuen terrorisme en la causa de Tsunami. La decisió final, però, serà de la sala penal i del jutge Jan Ramon Berdugo, encarregat de redactar la decisió sobre si s'ha de quedar o no aquesta carpeta. La causa de Tsunami és especialment rellevant perquè és una de les que corre el risc de quedar fora de l'amnistia, precisament pel delicte de terrorisme que ha construït García Castellón.
Decisió definitiva: la Fiscalia del Suprem descarta el terrorisme contra Puigdemont
La número 2 del ministeri públic demana tornar la causa de Tsunami Democràtic a l'Audiència Nacional, en contra del criteri dels fiscals de l'alt tribunal
ARA A PORTADA
-
-
Illa accepta debatre el finançament a la conferència de presidents malgrat el «soroll» del PP: «Tenim la raó» Sara Escalera / Bernat Surroca
-
Leire Díez nega haver actuat contra les clavegueres per encàrrec del PSOE Lluís Girona / Tania Tapia
-
-
La Seguretat Social vol que els treballadors puguin tornar d'una baixa a mitja jornada i amb el sou sencer Marc Orts i Cussó

- Bernat Surroca Albet
- Cap de Política de Nació
Publicat el 22 de febrer de 2024 a les 10:04
Actualitzat el 22 de febrer de 2024 a les 10:51
Et pot interessar
-
Política El Govern obre la convocatòria per incorporar 218 secretaris, tresorers i interventors en ajuntaments d'arreu del país
-
Política El Parlament crea la comissió d'estudi per a la garantia del dret a l'habitatge, impulsada per Comuns i CUP
-
Política Illa supera amb èxit l'obstacle de no tenir pressupostos: el Parlament avala l'últim suplement de crèdit
-
Política Page demana eleccions generals i acusa Sánchez de provocar una «sensació de crisi política» a l'Estat
-
Política Illa demana a Fernández pressionar el PP per l'oficialitat del català a la UE: «Sé que hi està d'acord»
-
Política És l'Estat una claveguera?