Catalunya ha tingut històricament un cinturó roig metropolità que garantia un graner de vots al PSC. Es tractava d'una sèrie de municipis de comarques com el Baix Llobregat, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental, a més del Barcelonès, que asseguraven la victòria a les eleccions espanyoles als socialistes, i que els permetien ser l'alternativa a CiU a les eleccions al Parlament.
Aquest cinturó roig pràcticament va desaparèixer el 27-S i es va convertir parcialment en taronja. El PSC només va conservar tres bastions –Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet i Badia del Vallès- per l'avanç de Ciutadans i pel fet que CDC i ERC es presentessin plegats amb Junts pel Sí.
En els comicis de fa tres mesos Ciutadans va aconseguir ser primera força en més d'una quinzena de municipis metropolitans, entre els quals l'Hospitalet de Llobregat, segona ciutat del país. A Castelldefels, Sant Andreu de la Barca, Ripollès, Barberà del Vallès i Polinyà van superar el 27% dels vots. També van guanyar a Gavà, Sant Boi de Llobregat, Esplugues, Sant Adrià de Besòs, Abrera, Rubí, Santa Perpètua de Mogoda, La Llagosta, Montornès del Vallès i Canovelles. A més, segurament, el fet que els dos principals partits sobiranistes es presentessin plegats va evitar que la taca taronja fos més extensa.
[depuntaapunta][/depuntaapunta]
Victòria contundent d'En Comú Podem
Les eleccions espanyoles del 20-D han suposat convertir la pràctica totalitat de la primera i segona corona metropolitana en un cinturó lila. En Comú Podem ha estat primera força a la gran majoria de municipis d'aquesta àrea, i també a la capital –amb victòria a tots els districtes menys a Les Corts i a Sarrià-Sant Gervasi-, amb percentatges entre el 25 i el 36%. La caiguda de C's respecte el 27-S ha fet que el partit d'Albert Rivera no hagi vençut en cap ciutat metropolitana i només ha estat segona força a Castelldefels. El PSC, malgrat ser segon a la majoria de municipis, ha vist com ha perdut els darrers bastions conservats fa tres mesos i només s'ha imposat a Canovelles.
Democràcia i Llibertat, per la seva banda, només ha conservat Sant Cugat del Vallès, entre els municipis més propers a Barcelona. Tanmateix, En Comú Podem l'ha estalonat a només dos punts. ERC, per la seva banda, ha guanyat a Ullastrell, al Vallès Occidental.
[depuntaapunta][/depuntaapunta]
El cinturó roig metropolità passa del taronja del 27-S al lila del 20-D
Política
En Comú Podem guanya a la pràctica totalitat de municipis de l'entorn de Barcelona, amb poques excepcions, com Sant Cugat del Vallès (Democràcia i Llibertat), Ullastrell (ERC) i Canovelles (PSC) | C's no repeteix els resultats de les eleccions al Parlament, en què es va imposar en més de quinze municipis de la primera i la segona corones metropolitanes | Els socialistes perden els seus tres últims feus: Cornellà, Santa Coloma i Badia
ARA A PORTADA
-
Societat Més atenció a la diversitat i reforços per a les direccions: les novetats del retorn a l'escola Gerard Mira
-
Política Sánchez descarta la participació del Marroc en la crisi de Ceuta i n'elogia la «cooperació» Oriol March
-
-
Política Junqueras exigeix a Sánchez que actuï a Ceuta i avisa: «Catalunya no pot acollir infinitament» Gerard Mira | Marc Orts i Cussó
- Arnau Urgell i Vidal
- Cap d'Actualitat i responsable d'Impacte
Publicat el
21 de desembre de 2015 a
les 10:15
Actualitzat el
22 de desembre de 2015 a les
07:22
Et pot interessar
-
Política
ERC avisa que la destitució de la secretària general d'Educació no resol el problema: «El repte és més profund»
-
Política
Catalunya davant l’ampliació de la Unió Europea
-
Política
Ceuta: invasió, crisi humanitària o supremacisme?
-
Política
El govern espanyol activa un pla d'emergència de 165 milions per a Ceuta
-
Política
Junqueras diu a Illa que hi ha decisions a Educació que es poden prendre «demà mateix»: «Només cal voluntat política»
-
Política Collboni inicia aquest diumenge una missió institucional per Bòsnia, Polònia i Ucraïna
