El Tribunal Constitucional (TC) abordarà al ple que comença aquest dimarts els recursos de la Generalitat i el govern basc contra la reforma de la llei orgànica del mateix TC, que li dóna potestat per multar, sancionar i suspendre els càrrecs que incompleixin les seves resolucions. Una reforma que –segons fonts del TC- no agrada als magistrats perquè els traspassa la responsabilitat de resoldre problemes polítics a un tribunal ja molt desgastat per les constants acusacions de politització.
Els magistrats treballen a mes amb voluntat d'assolir una resolució per unanimitat per evitar donar novament la imatge d'un ple dividit que aprofundeixi el desprestigi de la institució, fet que pot allargar els debats. Sobre la taula hi ha la possibilitat que la recerca d'aquest consens impliqui una rebaixa en les capacitats sancionadores del mateix tribunal, que podria optar per declarar no constitucionals algunes de les atribucions que consten a la llei aprovada pel govern de Rajoy. L'objectiu: fer valer les decisions del TC sense provocar problemes més greus dels que es preveu resoldre.
Fonts del TC recorden que els magistrats ja disposaven fins ara de mecanismes per forçar el compliment de les seves resolucions, i que –en alguns casos- entenen que les atribucions que l'executiu del PP els va concedir a la reforma del setembre del 2015 són, per tant, innecessàries.
El TC espera resoldre aquesta qüestió abans d'abordar l'incident d'execució de sentència que el govern espanyol va plantejar contra la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, per haver sotmès a votació les conclusions de la Comissió d'Estudi del Procés Constituent malgrat l'advertència del propi TC de no impulsar cap mesura encaminada a la independència.
Segons fonts del Constitucional, podrien abordar aquesta qüestió sobre Forcadell en un termini d'entre dos i sis mesos, tot i que evitaran períodes electorals com el que es podria obrir a l'Estat al desembre si cal repetir les eleccions, o qualsevol avançament electoral a Catalunya que situï la campanya dins del seu calendari de plens.
El Constitucional debatrà si renuncia a les seves atribucions de sala penal
El tribunal sospesa rebaixar les capacitats sancionadores que li va conferir el govern espanyol per frenar el procés sobiranista
Ara a portada
-
Societat Més romana que espanyola: l'Església catalana, davant del Vaticà post-Francesc Pep Martí i Vallverdú
-
Internacional «Vladímir, para!»: Trump exigeix a Putin que signi ja un acord de pau després de l'atac rus a Kíiv Redacció
-
-
-
Política Un altre triple salt mortal de Sánchez: fer de la necessitat virtut amb la despesa militar Tania Tapia Díaz
Publicat el 19 de setembre de 2016 a les 16:59
Et pot interessar
-
Política Espanya és el país que menys inverteix en defensa de l'OTAN
-
Política La Fiscalia Superior de Catalunya diu que ha actuat «raonablement ràpid» en les peticions d'amnistia a independentistes
-
Política Foment carrega contra Illa per pactar amb la CUP un «atemptat» contra la propietat privada
-
Política La defensa de la llengua es fa un lloc per Sant Jordi