El pacte antijihadista separa CDC i UDC

Unió vota a favor de la tramitació del pacte antijihadista al Congrés i Convergència s'hi absté

Publicat el 10 de febrer de 2015 a les 21:23
Convergència i Unió ha votat aquest dimarts per separat la presa en consideració i tramitació al Congrés de l'acord entre PP i PSOE en matèria de terrorisme jihadista. Mentre els diputats d'UDC han votat a favor de la presa en consideració argumentant que mai s'oposen a la tramitació de cap iniciativa legislativa, els representants de Convergència Democràtica s'hi han abstingut. Això després que el diputat de CiU, Jordi Jané, hagi anunciat que el grup parlamentari presentarà esmenes al text acordat per populars i socialistes amb l'objectiu "d'acotar l'extensió desmesurada dels tipus penals" i definir-los amb major precisió.

Durant la seva intervenció, Jané també ha expressat l'oposició de CiU a la presó permanent revisable però ha afegit que no s'oposarien a la tramitació parlamentària  del text. El diputat de la federació ha titllat d'amenaça contra "la pau i la seguretat" els actes de terrorisme internacional, però ha expressat una "discrepància profunda" sobre la forma com s'ha gestat la proposta i sobre el seu contingut. "S'ha fet com un pacte a dos i s'ha solemnitzat com un pacte a dos i després es diu a la resta de grups que poden fer aportacions", ha criticat.    

La iniciativa ha acabat tirant endavant després que el Partit Popular i el Partit Socialista hagin deixat al marge les seves diferències respecte a la presó permanent revisable durant el debat de la presa en consideració de la proposició de Llei sobre el pacte en la lluita contra el terrorisme jihadista.
És la primera vegada que CDC i UDC voten per separat al Congrés sobre una qüestió que no està directament relacionada amb l'àmbit moral, com per exemple la Llei de l'avortament, on hi havia llibertat de vot. 
Fins ara CDC i UDC havien anat de la mà en totes les votacions sobre iniciatives del govern de Mariano Rajoy, malgrat algunes discrepàncies internes relacinades amb l'estratègia a seguir a Madrid. 

Fonts pròximes a UDC han apuntat que el vot a favor de la presa en consideració del projecte de Llei estava decidit feia dues setmanes a l'executiva de CiU, i que existia un consens sobre el fet ue votar a favor de la presa en consideració de la Llei no implicava una posició de fons sobre el resulñtat final de la tramitació. 
Amb tot, fonts de CDC han apuntat que al llarg de la jornada la direcció del partit Barcelona ha enviat la consigna de fer abstenció a la presa en consideració. Una directriu que UDC no ha fet pròpìa i que ha desembocat amb una votació separada a l'últim minut. 

Les mateixes fonts apunten que cal esperar ara a veure si el xoc pot tenir al grup parlamentari presidit per Josep Anton i Duran i Lleida, o bé si la Federació supera l'episodi i aconsegueix redreçar la sintonia a Madrid en un moment de precampanya per a les municipals i previ a les catalanes.