Fins a nou vocals del Poder Judicial han consensuat aquest vespre una declaració institucional en contra de l'amnistia per condicionar els tribunals. La trobada s'ha celebrat sense l'assistència del vocal progressista, Álvaro Cuesta, que ja havia amenaçat de no acudir a la cita després que el president suplent, Vicente Guilarte, l'alertés de la seva obligació legal de convocar la reunió per debatre sobre una llei d'amnistia que encara no s'ha registrat a les Corts i que, per conseqüència, l'òrgan de govern dels jutges desconeix.
En aquest primer pronunciament, el Ple del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) ja deixa clar que, en cas d'aprovar-se la mesura de gràcia, "s'abolirà l'estat de dret a Espanya". La intenció del seu escrit és "expressar la seva intensa preocupació i desolació pel que la projectada llei d'amnistia suposa de degradació, quan no d'abolició, de l'estat de dret, que a partir del moment en què s'adopti passarà a ser una mera proclama formal que inevitablement haurà de produir conseqüències en perjudici de l'interès real de l'Estat".
Segons fonts de l'òrgan de govern dels jutges consultades per Europa Press, la declaració finalment ha tirat endavant amb els vots dels seus vuit promotors -els vocals conservadors Carmen Llombart, José Antonio Ballestero, Francisco Gerardo Martínez-Tristán, Juan Manuel Fernández, Juan Martínez Moya, José María Macías, Nuria Díaz Abad i María Ángeles Carmona.
A banda d'ells, també s'hi ha sumat el seu company Wenceslao Olea, del bloc conservador i magistrat del Tribunal Suprem (TS), que ha acabat signant el text després que aquest patís lleugeres modificacions. Una d'elles ha consistit a retirar-ne la part en què acusaven el president en funcions del govern espanyol, Pedro Sánchez, de confondre el seu interès personal amb l'interès general de l'Estat.
Guilarte, també en l'òrbita conservadora, ha optat per votar en blanc. És possible que redacti una explicació de vot on evidenciï que no està d'acord amb l'amnistia, però que creu convenient esperar que hi hagi una proposició de llei perquè el CGPJ es pronunciï oficialment. Per part seva, els cinc vocals progressistes que han assistit al Ple han votat en contra.
El Poder Judicial es posiciona en contra de l'amnistia abans de conèixer la llei
Fins a nou vocals de l'òrgan de govern dels jutges aproven una declaració institucional per condicionar els tribunals abans del registre de la norma a les Corts
ARA A PORTADA
-
L'electricitat després de l'apagada: més gas, menys solar i la mateixa (poca) nuclear Arnau Urgell i Ona Sindreu
-
Jim Skea, president de l'IPCC: «Cal situar el focus climàtic més enllà de l'energia i de l'electricitat» Eulàlia Galante Perarnau
-
-
L'equilibri complex de Parlon per reivindicar la seguretat davant la pressió de l'extrema dreta Sara Escalera
-
Publicat el 06 de novembre de 2023 a les 19:53
Actualitzat el 06 de novembre de 2023 a les 20:31
Et pot interessar
-
Política El Govern aprovarà dimarts que la Generalitat pugui tornar-se a endeutar amb la banca
-
Política L'opa al Sabadell: un examen a Sánchez, Illa i l'establishment
-
Política El Govern, entitats i PSC, ERC i Comuns formalitzaran dimarts el Pacte per la Llengua
-
Política Radiografia del Govern i dels partits: com encaren el futur de la legislatura?
-
Política Snooker: Un any després del 12-M
-
Política Un any de «nova etapa»: Illa es consolida a Palau amb l'horitzó de Rodalies, finançament i pressupostos