La petició per crear una comissió d'investigació sobre els abusos a menors comesos per l'Església registrada al Parlament de Catalunya està a expenses del suport del PSC i de Junts. Impulsada pels comuns i amb el suport d'ERC i de la CUP, tot just s'ha obert el període d'esmenes perquè la proposta aglutini prou suports per impulsar-se. Els socialistes, però, que van fer caure amb la seva abstenció dimarts la comissió que reclamaven Podem, ERC i Bildu al Congrés, condicionen el seu suport al fet que s'ampliï la investigació a l'àmbit educatiu, de lleure i esportiu.
"Volem conèixer casos d'abusos s'hagin produït on s'hagin produït. Sumar altres àmbits d'investigació no resta ni espai ni importància a aquells que es produeixen en l'àmbit de l'Església", asseguren fonts parlamentàries del PSC. L'argument és que consideren que l'objecte de la investigació són els abusos i que resultaria "difícil" d'explicar a una persona que n'hagi estat víctima en un altre àmbit que el seu cas no s'analitza perquè es va produir físicament en un espai diferent. En el cas de Junts, també està treballant en la presentació d'unes esmenes en base a una reflexió que s'aproxima a la del PSC tot considerant que els abusos a menors no s'han produït només en l'esfera eclesiàstica, sinó també en altres àmbits no religiosos.
Fonts d'En Comú Podem, el grup impulsor de la creació de la comissió, asseguren que, un cop es formalitzin les esmenes, hauran d'estudiar si és assumible una ampliació de l'objecte d'investigació. Els partits que hi donen suport hauran d'avaluar fins a quin punt obrir el focus suposa elevar la magnitud de la investigació o bé dilueix la responsabilitat d'una institució de poder històric com ho ha estat l'Església. Fonts d'ERC asseguren que, per part seva, estan oberts a parlar d'una ampliació, però subratllen que en el cas de l'Església hi ha una "diferència substancial" respecte els altres àmbits: "L'Església silencia, amaga i es blinda davant d'aquests casos, mentre que als altres àmbits tothom hi col·labora". L'èmfasi, insisteixen, ha d'estar situat en la institució eclesiàstica.
El període de presentació d'esmenes va començar tot just aquest dimarts i acabarà divendres de la setmana que ve, tot i que es podrien sol·licitar més pròrrogues. Després serà la junta de portaveus qui determini en quin ple es vota. En tot cas, el suport segur que té a hores d'ara la creació de la comissió és de 50 diputats d'un total de 135, els que sumen comuns, ERC i CUP, amb la qual cosa caldrà almenys el suport del PSC o de Junts per poder-la tirar endavant. Els defensors de la comissió tenen la intenció, si prospera, de confeccionar un pla de treball ambiciós perquè es convoquin experts i responsables institucionals.
En el cas de la petició al Congrés, el PSOE va presentar una contraproposta perquè aquesta investigació l'assumeixi el Defensor del Poble, una iniciativa que serà votada aquest dijous. Els seus socis de Podem han reivindicat fins ara que una no era incompatible amb l'altra. Finalment, però, l'abstenció dels socialistes i Ciutadans i el vot en contra del PP, Vox i el PNB a la junta de portaveus de dimarts va fer decaure la proposta de crear la comissió al Congrés. Si prospera la del Defensor del Poble, aquesta transitarà en paral·lel a l'auditoria anunciada per la Conferència Episcopal en mans del bufet Cremades & Calvo Sotelo.
El PSC demanarà ampliar la comissió sobre la pederastia a l'Església a l'àmbit educatiu, esportiu i del lleure
Els socialistes presentaran una esmena perquè el Parlament també investigui els abusos a menors en espais no religiosos
Ara a portada
-
Política Illa garanteix que els Mossos no deixaran desatès cap poble ni ciutat: «No hi haurà impunitat» Bernat Surroca Albet
-
Política L'Ajuntament de Barcelona dotarà les biblioteques amb 10.000 llibres en català a petició d'ERC Ona Sindreu Cladera
-
Política Una absència sonada: per què Sánchez no serà al funeral del papa Francesc? Tania Tapia Díaz
-
Política Espanya ha donat 46 contractes a indústries militars israelianes en plena guerra a Gaza Redacció
-
Política L'escriptora Margarida Aritzeta presenta una petició d'indult total per a Laura Borràs Redacció
Publicat el 09 de març de 2022 a les 18:17
Actualitzat el 09 de març de 2022 a les 19:19
Et pot interessar
-
Política Pimec es reuneix amb Puigdemont a Waterloo per frenar la reducció de la jornada laboral
-
Política Parlon reivindica el «segon desplegament» dels Mossos per arribar als 25.000 agents
-
Política Cauen un 5% els delictes en el primer trimestre de 2025
-
Política Illa i Parlon saluden els comissaris dels Mossos en el seu primer Dia de les Esquadres