Aquesta setmana el Govern va acceptar la possibilitat d'incorporar una partida els pressupostos pel Referèndum Unilateral per la Independència, una afirmació que avui el president del grup municipal d'Esquerra Republicana a l'Ajuntament de Barcelona, Alfred Bosch, ha repetit. La CUP va proposar que el referèndum es fes el juny del 2017. Sembla que les postures entre les formacions independentistes per aquest punt s'estan acostant i conseqüentment les reaccions dels partits i les forces contràries aquest fet no s'ha fet esperar.
Albiol amenaça amb l'article 155
El coordinador general del PP català, Xavier Albiol, ha avisat els partits independentistes que en cap cas es permetrà la celebració d'un referèndum unilateral d'independència (RUI) i que, si cal, podrien suspendre's competències a la Generalitat per evitar-lo: "L'Estat disposa de l'article 155 per a casos de situacions d'excepcionalitat com aquesta".
En una entrevista d'Europa Press, Albiol ha assegurat que l'estat espanyol ha d'utilitzar "qualsevol instrument al seu abast per garantir que ningú segueix endavant amb un procés de ruptura de la societat catalana ni s'utilitzin les institucions catalanes per a aquest fi".
Albiol considera que aplicar aquest article "no significa la suspensió necessària de l'autonomia de Catalunya, sinó la capacitat del govern espanyol de recuperar determinades competències"
Per aquesta raó, està convençut que mai es portarà a terme un referèndum independentista a Catalunya, i ha avisat que impugnarà els Pressupostos de 2017 de la Generalitat si inclouen una partida per finançar-lo.
El 9N tindrà conseqüències legals
Albiol també ha afegit que "El 9N es va deixar passar però les conseqüències estan arribant, segons el líder del PP "L'Estat de dret no funciona amb la rapidesa que ens agradaria però al final acaba posant tothom al seu lloc" i considera positiu que Artur Mas, Joana Ortega, i Irene Rigau, estiguin a punt d'anar a judici pels fets
Ros considera el referèndum poc eficaç
El president del PSC, Àngel Ros, ha assegurat que no participaria en un referèndum unilateral d'independència (RUI) perquè "no tindria eficàcia jurídica, política ni internacional", característiques que assegura que tampoc va tenir la consulta del 9N, en què sí va votar.
"El 9N no era un referèndum, era una consulta i vaig voler participar d'aquell procés popular participatiu tot i que no estava d'acord ni amb la pregunta ni amb el procés" i per això el vot va ser en blanc, ha destacat el també alcalde de Lleida en una entrevista d'Europa Press. Segons ell, la unilateralitat del RUI fa que sigui impossible pels socialistes de participar-hi "Les relacions entre Catalunya i la resta d'Espanya, com qualsevol mena de relació, no es poden fixar d'aquesta manera"
Ros també ha afirmat que els socialistes no poden donar suport a un procés independentista i per això no preveuen negociar els Pressupostos de 2017 amb Puigdemont.
"Ciutadans cansats i frustrats"
Preguntat per si creu que el procés sobiranista està causant cansament entre els independentistes, ha assegurat que sí i ha recordat que és un sentiment del qual ja va alertar el PSC: "Fa dos anys parlàvem que ens tocaria gestionar la frustració i em van crucificar. Canviem ara aquesta paraula per la de cansament, que la reconeix fins i tot la mateixa ANC".
"Fixar al ciutadà un objectiu i que aquest ciutadà vegi la impossibilitat d'assolir-lo genera, diguem cansament, diguem frustració", ha afegit Ros, que també ha avançat que participarà en els actes institucionals de la Diada de l'11 de setembre però no en els sobiranistes convocats per l'ANC i Òmnium.
CCOO creu que el RUI trencarà el consens
El secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, ha alertat que l'aposta de part del món sobiranista per un referèndum unilateral d'independència (RUI) pot acabar "afeblint" la majoria social a favor del dret a decidir dels catalans sobre la creació d'un estat propi. En una entrevista a l'ACN, Gallego ha lamentat que la política catalana "canvia de discurs massa sovint" i que el camí de la unilateralitat pot generar que s'acabi perdent el consens social al voltant d'un referèndum acordat amb l'estat espanyol. El líder sindical ha reiterat que el conflicte català és "polític" i que cal donar-hi solucions des de la política, de manera que el futur de Catalunya s'ha de decidir amb una consulta "legal, acordada i amb conseqüències jurídiques plenes".
En cas contrari, el màxim dirigent de CCOO de Catalunya ha apuntat que el país "seguirà instal·lat en el 9-N", una possibilitat que no veu amb bons ulls, ja que ha recordat que la ciutadania ja es va manifestar una vegada en una consulta d'aquest tipus. Gallego ha assenyalat que el concepte del referèndum unilateral d'independència vincula tres "elements diversos", ja que no hi ha el mateix consens social darrere del concepte de referèndum, que d'independència o, en darrer terme, d'unilateralitat.
El RUI, en el punt de mira
Política
Diversos organismes i partits polítics han atacat la possibilitat del Referèndum | Albiol ha amenaçat amb l'article 155 | Ros del PSC considera una mesura poc eficaç
ARA A PORTADA
-
Política L'independentisme evita caure en el replegament identitari per la Diada Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
Política La llengua reactiva els joves per la Diada: «Vull poder parlar en català a la universitat» Lluís Girona Boffi | Paula Rovira Moreno
-
Política La reivindicació de l'estat propi torna al centre de Barcelona: les millors fotos de la Diada Hugo Fernández Alcaraz | Ricard Novella
-
-
Política La manifestació de la Diada a Barcelona aplega 100.000 persones segons l'ANC i 45.000 segons la Guàrdia Urbana Pau Espí Solé
Publicat el
27 d’agost de 2016 a
les 12:06
Et pot interessar
-
Política
«S'ha agafat Castella com a ànima i espill d'Espanya»
-
Política
L’esquerra independentista mobilitza milers de persones a Barcelona i carrega contra el feixisme
-
Política
Aliança Catalana seria segona força en un Parlament encara més fragmentat, segons una enquesta d'«El Mundo»
-
Política
Les llavors sota les cendres
-
Política
Junqueras avisa del risc de convertir Catalunya en un «búnquer cada cop més petit i aïllat»
-
Política Irene Montero es perfila com la candidata de Podem a les eleccions generals
