El turista jueu dels EUA, l'objectiu dels calls catalans

Barcelona, Besalú, Castelló d'Empúries, Girona, Palma i Tortosa es promocionen entre la comunitat jueva nord-americana

Publicat el 02 de juny de 2012 a les 19:29
Pati d'Issac el Cec del call jueu de Girona.

Els calls jueus de Barcelona, Besalú, Castelló d'Empúries, Girona, Palma i Tortosa volen captar turisme nord-americà sensibilitzat amb el judaïsme. Agrupats en la Red de Juderías-Caminos de Sefarad , associació que aplega 24 municipis de l'Estat espanyol que treballen per la valorització del seu patrimoni i llegat jueus, posaran en marxa una campanya per captar visitants entre les influents i adinerades comunitats jueves dels EUA.

L'acció, que es desplegarà entre els pròxims 10 i 16 de juny, consistirà en reunions amb les comunitats de Los Angeles, Miami i Nova York, així com amb empreses majoristes turístiques que treballen amb aquest sector. L'objectiu és captar un tipus de visitant que ha experimentat un important creixement en els últims anys, amb un elevat poder adquisitiu i capaç d'arrossegar el turisme nord-americà a les ciutats de la xarxa.

Els alcaldes de la xarxa veuen en les comunitats jueves nord-americanes un col·lectiu estratègic per poder captar el potencial turisme nord-americà, que es va desinflar considerablement a partir dels atemptats de l'11-S. Aquesta idea és la que impulsa la missió promocional que desplegaran en poques setmanes en tres de les principals ciutats dels Estats Units, que esperen que resulti més efectiva que la ja assajada l'any 2009.

Amb el suport del govern espanyol i les seves representacions diplomàtiques, els representants de la Red es reuniran, "en pocs dies" -un o dos per ciutat-, amb representants de les principals comunitats jueves de cada zona així com amb empreses majoristes turístiques que treballen, principalment, amb aquest públic. Els acompanyaran també empreses vinculades a l'entitat i amb estructura als Estats Units, com Viatges el Corte Inglés i Paradors d'Espanya, que formaran els seus treballadors per atreure aquest turisme.

Tot plegat, ha resumit l'alcalde de Tortosa i vicepresident -fins aquest dissabte president- de la Red, Ferran Bel, ha de permetre "generar turisme" per als municipis que formin la xarxa, en una aposta clara per apel·lar a l'interès d'aquestes comunitats en visitar els llocs que formen part de la identitat dels seus avantpassats. En aquest sentit, Bel ha apuntat que tindran també una especial dedicació per arribar fins als jueus d'origen sefardita dels Estats Units.

De fet, segons ha subratllat l'alcalde de Toledo i també vicepresident de la Red, Emiliano García-Page, la important recuperació durant els últims dos anys del turisme nord-americà en aquesta ciutat -que rep 2,4 milions de visitants anuals- ha arribat de la mà dels jueus. La seva capacitat d'"imantar" i atreure altres visitants és la principal basa. "Deixen molts de diners i arrossega molts d'altres sectors, com els congressos", ha puntualitzat. "Dels turismes culturals és el més potent: es mou amb més sentiment, busca les arrels i la història dels seus avantpassats. Als Estats Units hi ha entre set i vuit milions de jueus, amb ramificacions familiars i una extensió extraordinària", ha afegit.

En un món altament competitiu, també en l'oferta de destinacions turístiques, és important oferir un producte "singular i de qualitat", ha recordat l'alcalde castellà. Però el jueu és un públic "predisposat i pendent", on la "promoció no es perd". "Estan predisposats a veure què passa a Espanya. Només cal ensenyar-los el banderí i s'hi enganxen", ha resumit gràficament. "És un repte que teníem com a objectiu per l'important potenciar que suposar per a les nostres ciutats donar a conèixer-les al sector jueu nord-americà, que pot potenciar el turisme", ha apuntat l'alcalde de Tudela i nou president de la Red, Luis Casado.