Els lletrats del Congrés diuen «no» a investigar Joan Carles i el Tribunal de Comptes

Es mostren contraris a investigar el possible tràfic d'armes del monarca i la neutralitat política de l'organisme fiscalitzador

  • El rei emèrit, al Congrés, en una imatge d'arxiu -
Publicat el 19 de juliol de 2021 a les 21:02
Els lletrats del Congrés s'han mostrat contraris a tramitar iniciatives per investigar activitats il·lícites del rei emèrit, Joan Carles I, en concret sobre la seva possible participació en venda il·legal d'armes, com reclamaven ERC, Junts, la CUP, Bildu, BNG, Més País i Compromís.

L'argument dels lletrats, l'opinió dels quals no és vinculant, és que el monarca és inviolable i no està subjecte a responsabilitat penal. A més, sostenen, distribueix lliurement la quantitat que rep cada any dels pressupostos de l'Estat.

La mesa del Congrés, amb els vots de PSOE, PP i Vox, tombarà previsiblement les dues comissions d'investigació sobre el rei emèrit proposades, que se sumen a unes altres dotze peticions de comissió registrades aquesta legislatura.

Els serveis jurídics del Congrés també han informat en contra d'admetre a tràmit la iniciativa dels partits independentistes, Compromís i Més País per crear una comissió d'investigació que investigui la "neutralitat política" del Tribunal de Comptes.

Els lletrats argumenten que "no correspon a les Corts el control del Tribunal de Comptes". Els partits signants demanaven investigar les "presumptes irregularitats comeses" per l'organisme fiscalitzador i es determinés si té "legitimitat" i "competència" per dur a terme els procediments. 

Les formacions que sol·licitaven investigar el Tribunal de Comptes a la cambra baixa subratllaven que aquest organisme només exigeix responsabilitats econòmiques en la causa contra dirigents independentistes. "El biaix ideològic que es desprèn d'aquest patró de comportament és del tot incompatible amb els principis propis d'un estat de dret com el d'imparcialitat", argumenten els partits defensors de la comissió d'investigació.