Els socis de Govern traslladen al Parlament el desacord sobre l'ampliació del Prat

Junts i el PSC avalen, amb el vot en contra d'ERC, una proposta de resolució que recull l'acord del 2 d'agost entre l'Estat i la Generalitat per invertir 1.700 milions l'aeroport català

  • Aragonès, Puigneró i Illa, al Parlament. -
Publicat el 30 de setembre de 2021 a les 16:53
La taula de diàleg amb el govern espanyol i el referèndum no han estat els únics protagonistes del xoc entre els independentistes al debat de política general. També l'ampliació de l'aeroport del Prat, un desacord entre Junts i ERC que s'ha exportat al Parlament en una proposta de resolució a la qual els socis de Govern han votat diferent. Els de Carles Puigdemont han defensat l'ampliació acordada el 2 d'agost amb el govern espanyol de la mà del PSC, mentre que els de Pere Aragonès hi han votat en contra. Marta Vilalta, portaveu d'ERC, ha acusat els seus socis de manca de "lleialtat" per haver arribat a aquesta entesa amb els socialistes.

Junts i el PSC han acordat una proposta conjunta per defensar l'ampliació de l'aeroport del Prat tal com es va acordar el passat 2 d'agost. El text reivindica els 1.700 milions d'euros d'inversió retirats pel govern espanyol pel desacord amb ERC i sosté que l'aeroport de Barcelona "esdevingui un hub intercontinental" que respecti "al màxim" l'espai natural protegit del Delta del Llobregat.

"Una inversió d'aquesta magnitud suposa un canvi significatiu en el model econòmic futur de Catalunya, ja que ens connecta amb Àsia i Amèrica del Nord, pols principals del desenvolupament tecnològic actual i futur", assenyala el text, que cita un informe en el qual consta que es podrien arribar a generar fins a 83.000 llocs de treball addicionals. També s'hauria de "concretar", diu el text, la participació de la Generalitat en la gestió dels aeroports de Barcelona, Girona i Reus.

El serial de l'aeroport va arrencar el 2 d'agost, quan el vicepresident Jordi Puigneró i la ministra de Transports, Raquel Sánchez, van acordar a Madrid l'ampliació del Prat per valor de 1.700 milions d'euros d'inversió. Es van acordar les línies mestres, però no el detall. Amb el pas dels dies, però, la situació es va anar enverinant. Sobretot quan, la primera setmana de setembre, Aena va avalar el Document de Regulació Aeroportuària (DORA), que ja incloïa afectació a la zona de La Ricarda. Ràpidament, el president Pere Aragonès va posicionar-s'hi en contra. L'endemà, en unes jornades de convivència del Govern celebrades a La Vall d'en Bas, l'executiu va situar l'espai protegit com una "línia vermella". Les divergències internes van ser l'argument que va fer servir la Moncloa per frenar la inversió. 

No només va verbalitzar-ho la ministra al cap d'uns dies, sinó que quan Pedro Sánchez va viatjar fins a Barcelona per la taula de diàleg va tancar la porta a l'ampliació. En l'última reunió del consell de ministres, el govern espanyol va deixar fora qualsevol detall sobre l'ampliació del Prat i va situar en 325 milions d'euros les actuacions a la infraestructura catalana. El cas ha generat esquerdes dins del Govern: ERC ha emfasitzat la necessitat de protegir La Ricarda, mentre que Junts ha estat vehement a l'hora de defensar la necessitat de l'ampliació. Tots dos, això sí, han estat crítics amb les formes de l'executiu espanyol.

 

PR conjunta Junts i PSC sobre l'aeroport by naciodigital on Scribd