ERC votarà finalment a favor de la pròrroga de l’estat d’alarma. Segons confirmen a NacióDigital fonts de la negociació, els republicans hi donaran suport després que el PSOE i Podem hagin accedit a votar a favor d’una esmena segons la qual el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, haurà de retre comptes cada dos mesos sobre la vigència d'aquest instrument legal. A més, l'estat d'alarma es podrà revisar, com ha proposat Sánchez, en quatre mesos, és a dir, el 9 de març. La conferència de presidents, previ debat del consell interterritorial, podrà decidir aixecar-lo o bé allargar-lo fins al 9 de maig.
El govern espanyol no comptava amb els suports suficients per aprovar la pròrroga de mig any plantejada quan falten menys de 24 hores per a la votació al Congrés, motiu pel qual s'ha vist abocat a la negociació amb els republicans. Durant la sessió de control, el PP ha tornat a reclamar que aquesta ampliació sigui de vuit setmanes. Tampoc Ciutadans avalava una vigència de mig any i ERC i JxCat l'havien titllat d'"abusiva".
És per aquest motiu que Sánchez ha fet una contraproposta per revisar l'estat d'alarma en quatre mesos i ha acabat acceptant el calendari per retre comptes plantejat des de l'oposició. Serà ell qui comparegui cada dos mesos, mentre que el ministre de Sanitat, Salvador Illa, ho farà mensualment a la comissió de Sanitat del Congrés, com ja va fer en l'anterior estat d'alarma setmanalment. Inicialment, el govern espanyol havia previst que fos Illa i no Sánchez qui rendís comptes davant la cambra.
A més, si bé el president del govern espanyol inicialment havia plantejat que fos el consell interterritorial qui determinés si s'aixecava o no l'estat d'alarma, l'esmena d'ERC incorpora que sigui la conferència de presidents qui ho proposi previ informe favorable dels consellers de Salut territorials.
[plantillacoronavirus]
ERC acorda amb Sánchez que la Moncloa reti comptes sobre l'estat d'alarma cada dos mesos
La pròrroga d'aquest paraigua legal per a les restriccions de la pandèmia s'aprovarà i podrà ser revisat el 9 de març
ARA A PORTADA
Publicat el
28 d’octubre de 2020 a
les 14:22
Actualitzat el
28 d’octubre de 2020 a les
14:34
Et pot interessar
-
Política
S'està desinflant l'extrema dreta populista?
-
Política
Els Comuns fan una crida a la «mobilització» per l'habitatge i garanteixen lluitar per recuperar la pròrroga de lloguers
-
Política
Junqueras reivindica l'habitatge, els salaris justos i el bon funcioncionament dels tranports públics
-
Política
L'expresident Puigdemont critica que el Govern «no vol» corregir la pèrdua de poder adquisitiu de la classe treballadora
-
Política
CCOO i UGT clamen contra «el feixisme» i exigeixen la fi del «tacticisme» en habitatge pel Primer de Maig
-
Política Feijóo lamenta «la pressió fiscal» sobre els treballadors: «S'ha de treballar per viure, no només per pagar»
