ERC i PSOE pacten el traspàs integral de Rodalies per fases

Les dues formacions acorden que l'acord per la xarxa ferroviària sigui l'element central de l'entesa per la investidura en la carpeta econòmica: inclourà un compromís sobre el finançament, i la titularitat de vies i trens

Un tren de la xarxa de Rodalies
Un tren de la xarxa de Rodalies | Hugo Fernández
Ferran Casas / Joan Serra Carné
02 de novembre de 2023, 09:34
Actualitzat: 15:36h
La trucada de dimarts al vespre de Pedro Sánchez a Pere Aragonès va certificar l'acord entre el PSOE i ERC per l'amnistia, després de l'esprint dels equips negociadors en l'última setmana, i va encaminar l'aval dels republicans a la investidura. Però el comunicat conjunt fet públic limitava l'abast de l'entesa a la qüestió de la desjudicialització, perquè la formació d'Oriol Junqueras i Marta Rovira exigia completar les concrecions en les carpetes socials i econòmiques. Aquest dijous el pacte ja és definitiu i inclou com a element més substancial el compromís del traspàs de Rodalies a la Generalitat, que serà integral però s'executarà per fases. La referència a un traspàs íntegre apareixerà al títol de l'acord. Així ho han detallat fonts coneixedores de les converses a Nació. L'executiva dels republicans, reunida al migdia de manera telemàtica, ha donat llum verda a l'acord, que signarà amb el PSOE aquesta tarda. Després serà Junqueras qui comparegui, a les 17:15 hores, per detallar la lletra petita. Finalment seran les bases d'ERC les que hauran d'avalar l'entesa.


La Generalitat està al càrrec del servei, que opera Renfe, cosa que li permet, amb limitacions, decidir el preu del bitllet i l'horari. El que no té és la titularitat de les vies, tampoc dels trens ni la gestió del personal, i el funcionament de la xarxa ferroviària depèn de l'assignació econòmica de l'Estat, que controla tant l'operador de la mobilitat com el gestor de les infraestructures (Adif). El traspàs que han acordat socialistes i republicans inclou un pacte per les vies i els trens -amb un compromís de reforma de la llei ferroviària per segregar corredors-, i una entesa per la inversió econòmica. La carpeta dels diners és fonamental, després d'anys de desinversió. En els últims dies, les fonts consultades per aquest diari ja havien apuntat que el pacte que s'assolís no comportaria un traspàs immediat -calen els canvis legislatius citats- sinó per fases. 

En la trucada de dimarts entre Sánchez i Aragonès, que culminava l'esprint de converses dels últims dies entre governs i formacions polítiques, el president de la Generalitat va fer una advertència al candidat a la investidura. "No estem", li va dir el dirigent republicà al candidat a la investidura per referir-se, precisament, a les qüestions econòmiques i socialsque preocupaven ERC i el Govern. L'anomenada "carpeta 3" -Rodalies i finançament-, però també la "carpeta 0", en la qual s'agrupen acords de l'anterior legislatura pactats amb el PSOE que no s'han acabat d'executar, com els avenços en la gestió de l'ingrés mínim vital. El president de la Generalitat fa entendre a Sánchez que acceptaven difondre l'acord per l'amnistia -l'anomenada "carpeta 1"- si "en les pròximes hores" es tanquen les concrecions en la resta de fonts, també la "carpeta 2", la de la taula de diàleg i la resolució del conflicte polític.

L'acord per Rodalies, que s'haurà d'executar per terminis i requerirà modificacions legislatives que no són senzilles -les vies que travessen diverses comunitats autònomes o connecten amb França són de l'Estat, així com les connexions amb ports i aeroports-, serà el més significatiu que pugui brandar ERC en les properes hores, en paral·lel als anuncis que farà Junts, que ha recorregut una negociació paral·lela amb el PSOE. Una qüestió, la de la xarxa ferroviària, que els republicans han agafat com a bandera de reclamació en l'últim cicle electoral. Les incidències continuades en el servei de proximitat, han comportat crítiques públiques tant del Govern com el partit al govern espanyol, fins al punt que els republicans han demanat la dimissió de la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez i han obert expedients sancionadors a Renfe.

Una de les qüestions a tenir en compte en un eventual traspàs és el personal. Aquesta és una carpeta complicada, que inquieta els sindicats quan es posa damunt la taula. En resposta a l'anunci d'acord, CCOO ha demanat convocar la mesa sobre Rodalies per aclarir en què consisteix aquest traspàs, per saber quines millores suposarà per al servei i per a les condicions laborals dels treballs. També UGT ha demanat als governs català i espanyol la màxima transparència i informació al voltant del futur traspàs.

A principis d'aquest mes d'octubre i en plenes negociacions amb el socialisme espanyol, l'executiu català va fer públic un informe que detallava que, entre el gener i l'agost d'aquest any, només hi ha hagut 44 dies lliures d'incidències. En la mateixa comunicació, el Govern va detallar que el servei de Rodalies i trens regionals va patir 831 "incidències greus" que van superar els 100 minuts de retard acumulat l'any 2022. Dades per justificar un pacte en matèria ferroviària, perquè les carpetes econòmiques i socials completen la negociació per l'amnistia.