ERC proposa una reforma constitucional que reconegui el dret a la secessió

Publicat el 20 de desembre de 2006 a les 09:34
Esquerra presentarà el gener a Madrid la seva proposta de reforma de la Constitució espanyola

Joan Ridao ha afirmat que el grup parlamentari al Congrés es troba "amb les mans lliures" per defensar plantejaments com aquest. El portaveu al Parlament ha denunciat "un intent de retallada i d'involució de l'Estat de les autonomies en els últims mesos", i n'ha acusat el PP i també el PSOE. Del PP ha criticat especialment que parli de suprimir l'article 150.2; i del PSOE, la seva "tebior" respecte a la reforma. Davant això, ha admès que "el fracàs de l'Estatut marca en bona part el fracàs d'una opció de canvi del model d'Estat i d'una segona transició".
 
Per la seva banda, Joan Tardà ha afirmat que Esquerra només acata la Constitució per imperatiu i ara vol entrar amb força en aquest debat. "Som a la graella de sortida, i aquesta és la primera vegada que hi som els independentistes", ha dit, si bé ha admès que la reforma serà inviable sense el consens de PP i PSOE.
 
Tardà ha afegit la voluntat d'Esquerra de ser "la gran catalitzadora d'una tercera via alternativa a les que proposen populars i socialistes, i ha constatat la voluntat d'entendre's amb l'esquerra: "No reneguem -al contrari- d'aquesta relació amb l'esquerra espanyola, una relació difícil, moltes vegades frustrant, com en el debat estatutari, i de final incert".
 
Malgrat aquestes dificultats, el portaveu al Congrés ha reafirmat que "ja hem dit més d'una vegada que, a diferència de CiU, nosaltres no som políticament bisexuals, sinó que només podem tenir relació amb l'esquerra espanyola, a diferència del nacionalisme conservador".