Soraya Sáenz de Santamaría diu que el govern del PP està "molt preocupat" per una possible victòria de l'esquerra abertzale a les eleccions basques d'octubre. Però no m'ho crec gaire. Hi hagi el resultat que hi hagi, el PNB podrà governar amb total comoditat perquè PSE i PP li oferiran suport parlamentari gratuït a canvi, només, de no pactar amb Bildu.
Així que, amb tota probabilitat, el PNB recuperarà el govern basc amb la raó d'estat a favor. Haurà d'aplicar algunes retallades en el pressupost, però el concert els continuarà protegint del naufragi general de l'economia espanyola. El PNB és un partit de classes mitjanes, però també és l'expressió política d'una classe dirigent basca que mantindrà el comandament del país. Amb tot guanyat, qui pensa en aventures sobiranistes? Si de cas, ja pactaran amb Bildu una part del procés de pau.
El PNB és just el cas contrari de CiU. Al Govern català la raó d'estat li va en contra perquè Madrid necessita tots els diners per mantenir la seva pròpia classe dirigent i alguna capacitat d'inversió per continuar tenint autoritat. El PNB pot sobreviure dins d'Espanya, però CiU no. D'aquí l'obsessió convergent pel pacte fiscal.
O sigui que, al final, el concert basc ha acabat convertint-se en la garantia més eficaç d'una Euskadi espanyola. Històries de la crisi.
ARA A PORTADA
Publicat el 22 d’agost de 2012 a les 21:59
Et pot interessar
-
Política
Petició inesperada de Javier Cercas a Pedro Sánchez: «Desclassifiqui tot el que hi hagi del 23-F»
-
Política
El Parlament pressiona perquè l'Estat publiqui les balances fiscals
-
Política
El PP exigeix a Sánchez demani perdó i convoqui eleccions després de la condemna al fiscal general
-
Política
La defensa de Pujol demana que no sigui jutjat a l'Audiència Nacional pel seu estat de salut
-
Política
El PSC es compromet a regular la compra especulativa d'habitatge
-
Política
Franco va morir el dia 19 de novembre i no el 20, segons dos metges que van tractar-lo
