Gairebé 100 milions per estudiar en castellà... a Andorra i l'Amèrica Llatina

Els pressupostos estatals per al 2014 reserven una partida per a la xarxa d'escoles de titularitat espanyola escampades per tot el món | Compta amb una plantilla de més de 1.000 funcionaris

Publicat el 04 d’octubre de 2013 a les 21:59
Mapa del sistema educatiu espanyol a l'exterior. Foto: Ministeri espanyol d'Educació/Google.

L'Estat espanyol compta amb una notable xarxa d'escoles de titularitat pública, mixta i en conveni arreu del món, conformada per més de 60 centres i un plantilla de més de 1.000 funcionaris. Per fer-la funcionar, els Pressupostos Generals de l'Estat per al 2014 en l'àmbit del ministeri espanyol d'Educació, Cultura i Esports preveuen una dotació de 99.795.000 euros per a la partida 322F (pdf).

Mitjançant aquesta xarxa d'escoles públiques i concertades arreu del món, l'Estat pretén "estendre el dret a l'educació als espanyols residents fora de les nostres fronteres i oferir els ensenyaments del nostre sistema educatiu a ciutadans d'altres Estats, com a mitjà de projecció lingüística i cultural del nostre país". Entre els països on l'Estat hi manté escoles, hi ha Andorra, Colòmbia, l'Argentina, Costa Rica, Guatemala, Mèxic i el Perú, entre d'altres.

Aquesta xarxa educativa que l'Estat manté fora de les seves fronteres dóna servei a un total de 40.400 alumnes, tant espanyols com estrangers, amb la particularitat que els nacionals espanyols no paguen cap matrícula, en tant que es tracta de centres educatius públics, mentre que els d'altres nacionalitats han de pagar una quota establerta anualment pel ministeri. Respecte l'any passat, la partida reservada per al programa 322F dels pressupostos estatals ha patit una retallada d'escassament 300.000 euros.

Entitats educatives catalanes com La Bressola critiquen que "les escoles espanyoles de l'Amèrica Llatina són una despesa absurda".