JP Morgan preveu més autonomia política i fiscal en comptes d'independència

Preveu un govern espanyol de coalició més dialogant que el "rígid" PP

Publicat el 22 d’agost de 2015 a les 13:29
L'entitat financera JP Morgan ha augurat que Catalunya "fins i tot en l'escenari més dramàtic" seguirà formant part d'Espanya però amb un nou marc que li atorgarà més autonomia política i fiscal.
  
En un document sobre les eleccions catalanes del 27-S, ha remarcat que el "procés de reconciliació" requerirà temps i que les relacions entre els governs català i espanyol seguiran tenses durant un temps abans que el procés prengui un to més constructiu.

El 27-S: "Quasi-referèndum"

Ha assegurat que la constitució de Junts pel Sí, que inclou CDC i ERC, ha convertit les eleccions en "una espècie de quasi-referèndum", així com el fet que amb la majoria d'escons hagi anunciat que buscarà la independència.
  
JP Morgan ha remarcat que la qüestió és si "les reclamacions dels partits independentistes catalans seran realment seguides per accions de ruptura".
  
La financera veu factors perquè la situació "es normalitzi gradualment" fins i tot en cas que Junts pel Sí aconseguís la majoria absoluta -aspecte que considera difícil- en unes eleccions en què veu crucial la participació.
  
Entre aquests factors ha citat que "la secessió és il·legal" i cap partit estatal li donaria suport i una declaració d'independència aproximaria aquests partits; una exclusió de la UE; el suport a una "tercera via" dels catalans que espera que es manifesti, i la reforma de la Constitució de què parlen els partits estatals.

No preveu majoria absoluta independentista
  
JP Morgan no creu que Junts pel Sí aconsegueixi els 68 diputats que atorguen la majoria absoluta, però que la podria aconseguir juntament amb la CUP tot i que sigui una coalició que no disposa "de molt de suport en les enquestes" i que només veu per a una declaració unilateral d'independència.
  
La financera espera que una bona actuació de C's i Podem -dins Catalunya Sí que es Pot- "hauria d'erosionar Junts pel Sí i CUP", i ha considerat que el fet que enquestes de CDC no mostrin pèrdua de suport després de la seva ruptura amb Unió pot ser una sobreestimació de Convergència.
  
Ha sostingut que la relació entre la Generalitat i el govern espanyol seguirà essent tensa, i que el seu pronòstic que no hi haurà majoria absoluta "hauria de ser suficient per descarrilar el procés".
  
Ha assegurat que un Govern en minoria de Junts pel Sí mantindria la situació de conflicte però "no tindria la capacitat de seguir endavant" amb el procés.

Govern espanyol de coalició  

JP Morgan pronostica una recaiguda temporal després del 27-S però "la seva evolució depèn de quina coalició governi" a l'Estat després de les generals.
  
Ha afirmat que qualsevol coalició estarà més oberta al diàleg que la posició "rígida" del PP durant els últims anys, i les autoritats catalanes evitaran intensificar la confrontació perquè no doni rèdits als populars.
  
Ha considerat que el govern de coalició que pot sorgir després de les eleccions generals pot ser una oportunitat per "suavitzar el to i començar un diàleg més constructiu".