Míriam Nogueras, cap de files de Junts a Madrid, ha anunciat aquest divendres al vespre que la formació presentarà una esmena a la totalitat amb text alternatiu a la proposició del llei del PSOEper acabar amb els "abusos judicials". "Es queden curtíssims", ha indicat Nogueras, que ha instat el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, a decidir-se entre "tirar les parets mestres" de les institucions que cometen aquests "abusos" o bé limitar-se a "canvis estètics". Des de Junts sempre s'ha estat molt crític amb el fet que els socialistes lamentin ara casos de lawfare contra dirigents del partit després que l'independentisme hagi patit casos similars en la judicialització del procés.
Tal com ha indicat el portaveu socialista a la cambra baixa, Patxi López, la idea del PSOE és posar límits a aquells que usen la justícia per perjudicar els adversaris polítics. Per fer-ho, es proposa reformar l'acusació popular, inadmetre les querelles basades en "retalls de premsa", eliminar els delictes d'ofensa contra els sentiments religiosos o permetre la recusació de jutges que hagin fet declaracions de contingut polític.
Un dels detonants és la constant presentació de querelles per part d'entitats o formacions ultraconservadores, com el partit d'extrema dreta Vox o l'associació Manos Limpias. A més, després de l'episodi viscut amb Begoña Gómez, dona del president espanyol Pedro Sánchez, el PSOE ha volgut posar fil a l'agulla. "A Espanya i a molts altres països estem assistint a la persecució i difamació sistemàtica d'artistes, creadors, científics, periodistes i adversaris polítics per part de sectors extremistes i d'ultradreta que, pervertint els instruments de l'estat de dret, usen les accions judicials com a vehicle dels seus objectius", ha manifestat López en roda de premsa.