Continua oberta la crisi entre ERC i Junts per les crítiques de Gabriel Rufián a Carles Puigdemont i el seu entorn arran dels presumptes contactes amb Rússia. Josep Rius, portaveu de Junts, ha indicat aquest dimecres en una entrevista a Catalunya Ràdio que "analitzaran" el futur del pacte de Govern en cas que els republicans no "rectifiquin" el seu portaveu a Madrid, a qui han demanat que aporti "proves" sobre les seves afirmacions o bé si, en cas contrari, només ha actuat com a "altaveu" de les "clavegueres de l'Estat". Preguntat específicament sobre si el Govern està en perill, Rius ha indicat que "potser" això és el que voldria Rufián, per tal de forçar un tripartit amb els comuns i el suport parlamentari del PSC. "No estem en aquest escenari", ha indicat el portaveu sobre un hipotètic trencament de l'executiu, tot i que en tot moment ha situat Junts com a "garantia independentista" al Palau de la Generalitat.
Tot va esclatar al final de la roda de premsa de Rufián al Congrés. Després de ser preguntat sobre les conseqüències de la guerra a Ucraïna i del seu futur com a candidat a l'alcaldia de Santa Coloma de Gramenet -opció triada per la direcció d'ERC, com va avançar aquest diumenge NacióDigital-, el cap de files dels republicans a Madrid va ser inquirit pels contactes de Carles Puigdemont i el seu entorn amb presumptes enviats del Kremlin, detallats avui mateix per mitjans com El Periódico i El Confidencial. En aquest punt, va abandonar qualsevol element de prudència i va carregar contra les relacions entre l'expresident de la Generalitat i Rússia. El símil que va fer -"senyorets que es passejaven per Europa amb gent equivocada i que es creien James Bond"- va caure com una bomba de rellotgeria a Junts. Qualsevol atac a Puigdemont és vist com una ofensa rellevant a la formació que ell mateix presideix i simbolitza. La crisi entre els socis de Govern, segons les fonts consultades, és "palpable" a nivell de coordinació.
La cadena d'esdeveniments es va posar en marxa en paral·lel a la roda de premsa de la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, que va esquivar qualsevol polèmica. El vicepresident Jordi Puigneró es va posar en contacte amb el president Pere Aragonès per traslladar-li el seu "enuig" per les paraules "intolerables" de Rufián. També li va demanar saber si la intervenció del dirigent republicà és compartida per ERC. Fonts de Junts, des de dilluns al matí, sostenen que la possibilitat que Rufián vagi a Santa Coloma de Gramenet suposa una via per "apartar-lo", tot i que ell insisteix que l'única condició que ha posat és que pugui quedar-se com a màxim representant al Congrés.
[noticiadiari]2/231849[/noticiadiari]
El trasllat de les queixes que ha fet Puigneró en privat no va trigar a fer el salt a l'esfera pública. La demostració més palpable és el tuit que va fer el secretari general de Junts, Jordi Sànchez, a través de Twitter. "És possible ser més ignorant? En tot cas és impossible ser més miserable. I és indiscutible que qui parla així â© es converteix de fet en portaveu oficial de les clavegueres de l'Estat i la bombolla de la dreta mediàtica. Així no, â¦Gabriel Rufiánâ©", va assenyalar Sànchez davant les paraules del portaveu d'ERC , que al principi de la seva intervenció va voler remarcar que no té per costum referir-se a l'espai "convergent" en públic, però que aquesta vegada faria una excepció.
La crisi va anar escalant fins al punt que Junts, com va indicar el president del seu grup parlamentari, Albert Batet, que ja ha registrat la petició de compareixença de Rufián després de "24 hores de silenci inacceptable" per part d'ERC. "El to despectiu no és propi de la política", va apuntar ahir Batet, que va considerar que frases com les pronunciades pel dirigent d'ERC són "impròpies" dels republicans. El president del grup parlamentari va indicar que tant Puigdemont com Alay i Gonzalo Boye van demanar comparèixer a petició pròpia per explicar-se sobre el cas. La crisi, per tant, amenaça d'estendre's també a la cambra catalana. "Triaran Rufián o l'estabilitat del Govern?", es preguntava ahir a la tarda un dirigent de Junts consultat.
Junts s'obre a «analitzar» el futur del pacte de Govern si ERC no rectifica Rufián
Josep Rius, portaveu de la formació, troba "d'extrema gravetat" la crítica del portaveu republicà a l'entorn de Puigdemont pels vincles amb Rússia i li exigeix "proves" sobre les acusacions
- Josep Rius, aquest dilluns. -
- Junts
ARA A PORTADA
-
Radiografia del nou finançament: 1.800 euros més per català, ordinalitat i singularitats a la carta Bernat Surroca Albet
-
-
Junqueras treu pit del nou finançament i pressiona Junts: «Si diu 'no', els diners es queden a l'Estat» Lluís Girona Boffi
-
Illa fa una crida a Junts perquè no bloquegi «el millor finançament per a Catalunya» Bernat Surroca Albet
-
Publicat el 16 de març de 2022 a les 09:55
Et pot interessar
-
Política
Illa explica el nou model de finançament a agents econòmics i socials en una reunió a Palau
-
Política
El Govern es reuneix amb els grups parlamentaris a Palau per explicar-los el nou finançament
-
Política
Acabar amb les llistes d'espera per aprendre català: el compromís imminent de la reunió Collboni-Òmnium
-
Política
Feijóo admet davant la jutgessa de la dana que va mentir sobre Mazón i el seguiment de la catàstrofe
-
Política
El socialista Page demana eleccions espanyoles davant l'«atropellament» del nou finançament
-
Política
Junts s'obre a negociar el nou finançament per «transitar» cap al concert
