La Fiscalia Superior de Catalunya ha obert una investigació aquest dimecres arran de la denúncia de Ciutadans contra els avals de l'Institut Català de Finances (ICF) a les fiances que una trentena d'alts càrrecs de la Generalitat ha de pagar al Tribunal de Comptes. El cas es traslladarà a la Fiscalia de Barcelona perquè continuï la investigació i ordeni les actuacions necessàries per esclarir els fets.
La denúncia, interposada per Carlos Carrizosa, es dirigia també contra el president de la Generalitat, Pere Aragonès, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, i el conseller d'Economia, Jaume Giró. En aquest cas, el fiscal superior de Catalunya, Francisco Bañeres, ha ordenat arxivar-la perquè el cas ja s'està estudiant al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), l'organisme competent ja que són aforats.
Fonts del TSJC han explicat que a hores d'ara hi ha dues querelles presentades contra els avals que encara no s'han admès a tràmit. La primera s'ha registrat i la segona està pendent de registre. Un cop es presenta una querella, s'ha de registrat, es fa el repartiment del magistrat ponent, l'informe fiscal i es decideix si s'admet o no a tràmit.
Tot plegat a l'espera que el Tribunal de Comptes es pronunciï sobre si accepta o no els avals de l'ICF al fons creat pel Govern per fer front a les fiances, que pugen fins als 5,4 milions d'euros. La delegada instructora té "dubtes" sobre la legalitat d'aquest mecanisme i ha demanat a l'Advocacia de l'Estat, que depèn del govern espanyol, es pronunciï sobre la qüestió. Els serveis jurídics hi estan treballant i preveuen donar una resposta -no vinculant- aviat.
Ciutadans sosté a la seva denúncia que aquests avals són il·legals i la Fiscalia ha acceptat investigar-ho. En un principi, el Govern volia que l'aval el fes una entitat bancària, però davant la impossibilitat de trobar-ne cap va fer que fos l'Institut Català de Finances. La qüestió va provocar tensions entre els socis de Govern i va acabar amb la dimissió de tres membres de la direcció de l'ICF.
La Fiscalia investiga els avals de l'ICF al Tribunal de Comptes
El ministeri públic accepta la denúncia de Ciutadans contra el mecanisme de la Generalitat per fer front a la causa per l'acció exterior
- L'entrada de la seu del Tribunal de Comptes al carrer Torrelaguna de Madrid, protegida per la policia -
- ACN
ARA A PORTADA
-
Ni les carícies ni la pressió del Govern mouen ERC pels pressupostos: «Facin complir els acords» Bernat Surroca Albet
-
-
Junts presenta el veto als pressupostos i avisa Illa que són una qüestió de confiança Lluís Girona Boffi
-
Hezbol·là s'uneix al conflicte bèl·lic a l'Orient Mitjà mentre Israel continua atacant «el cor de Teheran» Redacció
-
Publicat el
28 de juliol de 2021 a
les 12:09
Et pot interessar
-
Política
Donald Trump juga fort
-
Política
L'espai postconvergent tornarà als orígens a Manresa?
-
Política
Helena Solà, candidata de Foc Nou a la presidència d'ERC, estripa el carnet del partit
-
Política
Els pressupostos desgelen les relacions entre el Govern i Foment
-
Política
El full de ruta dels set regnes a l'esquerra del PSOE per evitar els «Jocs de la Fam»
-
Política
«Falten documents clau d'abans del 23-F»
