L'alcalde de Premià de Mar (Maresme), Miquel Buch (CiU), ha substituït avui l'alcalde de Martorell, Salvador Esteve, a la presidència de l'Associació Catalana de Municipis (ACM). En fer-ho, ha rebutjat frontalment la supressió o fusió de municipis per fer front a la crisi, perquè opina que, per millorar els serveis que aquests ofereixen als ciutadans, la via a seguir és la de "mancomunar serveis, en cap cas esborrar del mapa pobles i ciutats".
Buch també ha destacat la importància d'assolir un millor finançament per a Catalunya i també per als municipis. "Els ajuntaments estem donant un 26% de serveis impropis, oferint un servei de molta qualitat però les finances locals en aquests trenta anys no han millorat", ha assenyalat. També reclama concretar per llei els serveis i competències que ha d'assumir, "i pagar", cada administració.
"No tenim cap base ni cap estudi científic que digui que aquest és el camí", ha dit sobre aquesta possible supressió. El nou president de l'ACM també considera un "debat estèril" plantejar en aquests moments l'eradicació les diputacions provincials, i descarta una possible fusió a curt termini amb l'altra gran entitat supramunicipal, la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), presidida pel socialista Manel Bustos.
Tot i insistir en la "voluntat de servei" dels consistoris i ens municipals, reconeix que el pròxim any es presenta "complicat" i, per això, afirma que "és més necessari que mai" un model de finançament municipal. Recordant casos d'ajuntaments que han fet pública la seva precària situació econòmica, ha afirmat que és una "urgència vital" concretar recursos i també competències de les respectives administracions.
"No volem més diners", ha matisat "però el que sí demanem és saber els serveis que no ens pertoquen i aclarir què li toca fer a cada administració i, sobretot, qui ho paga", ha assenyalat. Davant les limitacions a les hisendes locals, el president de l'Associació Catalana de Municipis exigeix aquest nou marc de competències.
Miquel Buch, que encapçalava la única candidatura a la nova junta -la qual ha rebut el suport del 98% dels participants a l'assemblea-, es converteix en el desè president de l'ACM, institució que es va constituir el 3 d'octubre de 1981 a la Sala de la Columna de l'Ajuntament de Vic. El seu predecessor és l'alcalde de Martorell i actual president de la Diputació de Barcelona, Salvador Esteve, qui en el seu discurs també ha reclamat un "finançament just" per als municipis.
La fusió de pobles per fer front a la crisi, gens prioritària
El nou president de l'Associació Catalana de Municipis creu que cal "mancomunar serveis"
ARA A PORTADA
-
Sánchez aïlla el cas Ábalos per resistir a la Moncloa davant la pressió de la dreta: «És el nexe corruptor» Bernat Surroca Albet
-
Junts recepta a Sánchez que faci un Mas i s'obre a votar un nou president del PSOE Bernat Surroca Albet
-
La justícia és ràpida quan li interessa? Tres anys en el cas Ábalos i vuit per Montoro i Kitchen Bernat Surroca Albet
-
Publicat el
01 d’octubre de 2011 a
les 14:40
Et pot interessar
-
Política
Explicacions per la corrupció i un objectiu de legislatura: tot el que ha de resoldre Sánchez al Congrés
-
Política
La Flama del Canigó il·lumina els nous catalans
-
Política
L'assessora de Begoña Gómez entrega el passaport al jutge Peinado un dia abans del termini
-
Política
La batalla de Barcelona queda definida: qui és qui en les municipals?
-
Política
Maniobra de Zapatero per intentar anul·lar la seva imputació al cas Plus Ultra
-
Política
Joan Capdevila, exdiputat d’ERC, nou conseller dels Mercats i la Competència
