El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha acceptat el recurs de Carles Puigdemont, Toni Comín i Clara Ponsatí i ha deixat en suspens, de manera cautelar, els efectes del suplicatori que els retirava la immunitat com a eurodiputat. Això vol dir, doncs, que els tres eurodiputats de Junts tornen a tenir immunitat plena -fins ara mantenien la immunitat de desplaçament- perquè la justícia europea considera que hi ha risc que siguin detinguts, com es va demostrar en l'incident de Puigdemont a l'Alguer.
En la decisió, el TJUE anul·la la interlocutòria del TGUE del juliol passat i suspèn de manera cautelar l'execució de la decisió del Parlament Europeu de retirar la immunitat als eurodiputats de Junts. El tribunal argumenta que el retorn de les cautelars demanada pels eurodiputats de Junts "compleix el requisit d'urgència" i que el fet que no hagin estat detinguts fins ara "no significa que no puguin ser-ho".
A més, el TJUE carrega contra el president del comitè d'Afers Jurídics de l'Eurocambra, Adrián Vázquez, de Ciutadans. Considera que "es demostra a primera vista" que l'eurodiputat de Ciutadans "pren partit" o té "un prejudici personal" contra Puigdemont, Comín i Ponsatí. També és crític amb el ponent del suplicatori, Angel Dzhambazki, un eurodiputat ultra hongarès que forma part del mateix grup que Vox.
Finalment, el tribunal rebutja l'argument d'Espanya que actualment no es pot materialitzar l'euroordre per la suspensió derivada de la pregunta prejudicial del Tribunal Suprem pel rebuig de la justícia belga a l'extradició de l'exconseller Lluís Puig. "Sense una decisió formal del Tribunal Suprem no pot considerar-se que aquest hagi tingut intenció de qüestionar les ordres de detenció emeses o de suspendre la seva execució", diu el tribunal.
La defensa dels exiliats, pilotada per Gonzalo Boye, té en marxa un recurs contra el suplicatori que va aprovar el Parlament Europeu el març de 2021. En aquesta carpeta, s'han presentat diverses peticions de mesures cautelars perquè els eurodiputats tornin a tenir la immunitat completa. Fins ara, el Tribunal General de la Unió Europea havia dit que no era necessari retornar-los aquesta protecció perquè considerava que no hi havia risc de detenció perquè -apuntava el tribunal europeu- les euroordres havien quedat en suspens fins a resoldre les prejudicials de Pablo Llarena.
El Tribunal Suprem, però, no comparteix aquest criteri, exhibit per Luxemburg en fins a dues ocasions. Arran de la detenció a l'Alguer, el Suprem va reclamar l'extradició de Puigdemont a la justícia italiana, que no va atendre la petició i va ratificar els arguments del TGUE i va dir que les euroordres estaven suspeses. Amb la seva decisió, el TJUE reforça a protecció dels eurodiputats de Junts.
La justícia europea retorna per ara la immunitat a Puigdemont, Comín i Ponsatí
El TJUE considera que hi ha risc que siguin detinguts i els retorna tota la protecció de manera cautelar fins que es resolgui el fons del recurs contra el suplicatori del Parlament Europeu
- Una dona fumant en una terrassa d'un bar de Barcelona. -
- Josep Lluís Escudero
ARA A PORTADA
-
Els pressupostos, sobre el terreny: consulta la inversió prevista a la teva comarca el 2026 Marc Descals | Bernat Surroca Albet
-
Els detalls dels nous pressupostos: 4.000 milions en inversió i 1.900 per a habitatge Oriol March | Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
El dèficit fiscal es cronifica: 21.092 milions d'euros marxen de Catalunya i no tornen Lluís Girona Boffi | Marc Descals
-
L'oposició rep els pressupostos amb el «no» de Junts i dues esmenes a la totalitat Oriol March | Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
Publicat el
24 de maig de 2022 a
les 12:20
Actualitzat el
24 de maig de 2022 a les
13:22
Et pot interessar
-
Política
El comiat de Rabell, que deixa l'Ajuntament de Barcelona per un càncer: «Me'n vaig a lluitar per viure»
-
Política
La Casa Reial posa condicions a la tornada de Joan Carles I a Espanya
-
Política
Montero veu «extrem» reclamar la gestió del 100% de l’IRPF, tot i que el PSOE ho va avalar el 2024
-
Política
La votació definitiva dels pressupostos, prevista per al 24 d'abril
-
Política
Sánchez respon a la dreta i l'extrema dreta pels documents del 23-F: «Quin problema tenen amb la veritat?»
-
Política
Illa i Junqueras desescalen i es donen més temps per negociar els pressupostos
