L'Any de Catalunya, una operació de promoció com a destinació turística per als italians

Publicat el 16 d’abril de 2008 a les 16:14
 
Els cinc objectius principals de l’Any d’Itàlia són: posicionar Catalunya com a destinació líder al mercat italià, especialment en turisme cultural i gastronòmic; influir en el consumidor que s’organitza directament el seus viatges; incidir també en el sector intermediari —turoperadors i agències de viatges— per tal que prioritzi la programació de Catalunya en la seva oferta de productes i serveis; aconseguir una alta notorietat i presència de Catalunya en els mitjans de comunicació italià, i per últim, posicionar el Centre de Promoció de Turisme de Catalunya a Itàlia com un referent per als turoperadors i periodistes italians.

La presentació ha tingut lloc al centre cultural Chiostro del Bramante de Roma i ha comptat amb la presència del president del Comitè Executiu de Turisme de Catalunya, Joan Carles Vilalta, i el director de Turisme de Catalunya, Ignasi de Delàs.

L’Any d’Itàlia és fruit de la implicació i col·laboració d’empreses i institucions catalanes que han sumat esforços amb Turisme de Catalunya per portar a terme un programa d’activitats de fort impacte tant en l’àmbit professional com amb el públic final. Mai abans Catalunya havia realitzat una acció promocional d’aquesta envergadura al mercat italià.


Itàlia, un dels principals mercats emissors a Catalunya


Itàlia és el quart mercat emissor cap a Catalunya, amb 1,3 milions de turistes l’any i, d’entre els mercats madurs, el que ha presentat un índex de creixement més important durant els darrers anys (el 15% en dos anys, 2005/07). Pel que fa al perfil, el turista italià acostuma a fer viatges de més d’una setmana, principalment motivats per l’oci i les vacances (67%) o les fires i els congressos (25%). Realitza una despesa diària d’uns 102 euros. Així mateix, acostuma a viatjar majoritàriament sense paquet turístic i en avió.

Amb tot, el turisme italià se centra principalment a la ciutat de Barcelona i en alguns punts de la Costa Brava. Amb la posada en marxa de “L’Any de Catalunya a Itàlia” es pretén, doncs, convidar el mercat italià a redescobrir Catalunya des d’una òptica més àmplia, amb tota la seva diversitat de productes i marques turístiques, tot afavorint la desestacionalització d’aquest mercat.

La gastronomia i el turisme religiós són dos atractius de Catalunya amb potencial per atreure turistes italians. Els viatges de culte religiós atrauen a Catalunya milers de turistes de tot el món i en aquest sentit, anualment els italians fan més d’1 milió de viatges amb motivació religiosa. La tendència és a incrementar-se els propers anys. El turista religiós italià té entre 40 i 60 anys, demostra un alt interès pel turisme cultural, visita monuments i esglésies i té poder adquisitiu mitjà-alt.