L'Audiència de Girona ha absolt aquest dilluns un acusat per desordres públics durant les protestes de la sentència del procés de l'octubre de 2019. La sentència, difosa per l'advocat Benet Salellas, és significativa perquè entra a valorar el principi de veracitat de les declaracions policials -aquells principi que diu les tesis dels policies són, en principi, certes-, una qüestió clau que ha perjudicat molts manifestants acusats de desordres públics, atemptat a l'autoritat o lesions en els últims anys. "Per dir-ho de manera ràpida i simple: no existeix aquesta presumpció de veracitat", diu el tribunal.
La sentència, de nou pàgines, reconeix que els agents de policia, quan no són testimonis o víctima, es troben en una "situació privilegiada en termes probatoris d'absència d'incredibilitat subjectiva pel que fa a l'acusat". Això, diu el tribunal, no es pot confondre "amb el fet que allò que diguin en el judici es plasmi de manera automàtica en el resultat de la valoració probatòria". Els jutges argumenten que no existeix una "cadena de transmissió invisible entre l'atestat policial i el relat de fets provats", perquè això "buidaria de contingut" la funció dels jutges.
El tribunal, doncs, nega el principi de veracitat dels policies. La sentència també planteja el "principi de desconfiança" a l'hora de valorar la prova, que vol dir que els jutges no s'han de creure les proves sempre que no hi hagi motius per creure-se-les. En paraules del Tribunal Suprem, "no es pot atribuir valor probatori a un testimoni a menys que la informació transmesa per qui testifica resulti fiable".
L'aproximació a la prova des d'aquest punt de vista ha de servir, diu la sentència, "com a dic de contenció davant l'error judicial". "En cas de la prova testifical, no n'hi ha prou amb verificar que el testimoni no té motius per mentir. El testimoni policial no és una excepció", conclou el tribunal.
L'Audiència de Girona nega la presumpció de veracitat de la policia
El tribunal absol un manifestant de les protestes de la sentència i diu que no hi ha "una cadena de transmissió invisible entre atestats i fets provats"
- Manifestació contra la concentració de Jusapol a plaça Sant Jaume -
- Carlos Baglietto
ARA A PORTADA
-
Illa defensa la gestió de la pesta porcina i avisa l'oposició: «No ho acabarem en una setmana» Lluís Girona Boffi
-
Illa situa el 2026 com l'any de l'amnistia i el finançament singular Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
-
Aena descarta la gestió catalana del Prat però s'obre a «ampliar l'espai de coordinació» amb el Govern Redacció
-
Cerdán suggereix que la negociació amb Puigdemont va fer-lo caure: «Tot va canviar després d'aquella foto» Redacció
Publicat el 13 de desembre de 2021 a les 14:38
Et pot interessar
-
Política
L'Audiència Nacional obre una peça separada secreta amb els pagaments en metàl·lic del PSOE
-
Política
El Parlament aprova la llei d'erradicació de l'LGBTI-fòbia amb el vot en contra de PP, Vox i Aliança
-
Política
La Fiscalia demana arxivar el cas contra Íñigo Errejón per agressió sexual
-
Política
ERC demana «lideratge» a Illa per la pesta porcina: «Governar no és només gestionar»
-
Política
Junts carrega contra Illa per la pesta porcina: "Va transmetre una imatge de nul·la confiança i seriositat"
-
Política
Unitat per fer què?
