Decisió important en la causa contra els CDR de l'operació Judes. L'Audiència Nacional ha donat la raó als advocats d'Alerta Solidària i ha acordat donar-los accés a les diligències prèvies anteriors -les diligències prèvies 99/2018- i també a la causa secreta 104/2017, que podria ser, segons les defenses, l'origen de la causa general contra l'independentisme. La interlocutòria de la sala d'apel·lacions de l'Audiència Nacional suposa un revés al jutge instructor, Manuel García Castellón, i reconeix a les defenses el dret d'accedir a aquesta informació fins ara secreta per evitar que es vulneri el dret de defensa.
L'escrit, de cinc pàgines, és contundent contra les decisions adoptades pel jutjat central d'instrucció 6 de l'Audiència Nacional. Diu que han vulnerat el dret de defensa dels acusats i constata que la investigació contra els CDR va començar "manifestament abans" que arrenquessin les diligències prèvies 99/2018, de manera que "s'està ocultant informació que afecta els processats i que es trobaria fora de les diligències 99/2018". Aquestes diligències són les que van donar lloc al sumari de l'operació Judes que afecta els CDR.
"Tenint en compte que la peça separada 2 que origina aquest procés es va obrir el 3 de setembre de 2019, s'està ocultant als processats diligències essencials per a la seva defensa anteriors a aquesta data", diu el tribunal de la sala d'apel·lació, i recorda que no es dona la circumstància que justifiqui amagar als processats algunes de les diligències. Els jutges recorden indiquen també que després de quatre anys d'investigació i a les portes del judici oral, no pot ser que les defenses no tinguin accés a investigacions que afecten els seus clients i que es dona per fet que són "l'origen" de la causa que els afecta ara.
És la segona decisió favorable als advocats en una setmana. Fa pocs dies, la sala d'apel·lacions va permetre a les defenses accedir a les gravacions telefòniques i a les balises de seguiment del acusats. Aquesta decisió feia referència la causa 99/2018, que durant molt temps va ser considerada la causa general contra l'independentisme. La part de l'operació Judes és la peça 2, però hi ha altre peces que afectarien, per exemple, Tsunami Democràtic. La defensa, però, creu que l'origen de tot plegat no és en les diligències de 2018 sinó en les 104/2017.
Alerta Solidària va demanar poder accedir-hi i ara el jutge d'apel·lació els ha donat la raó. Els advocats en van tenir constància arran d'un escrit de la Fiscalia que demanava incorporar part d'aquestes diligències a la causa contra els CDR. "És l'enèsima anomalia", denunciaven les defenses aquest cap de setmana a NacióDigital. La decisió de la sala d'apel·lacions permet ara als advocats "buscar dins les diligències ocultades per evidenciar el muntatge orquestrat des del principi". Les diligències prèvies 104/2017, iniciades a finals de 2017 i en secret fins ara, han aparegut en altres causes, com la de Tamara Carrasco i Adri Carrasco.
Els CDR implicats en l'operació Judes estan investigats per terrorisme des de l'any 2018 i set d'ells van passar tres mesos a la presó. Per ara, la causa continua en instrucció si bé ja han estat processats per aquest delicte. No hi ha data prevista per al judici i les decisions de la sala d'apel·lacions dels darrers dies suposen una sacsejada per la causa.
Les defenses dels activistes del 23-S podran accedir a la causa secreta contra els CDR
La sala d'apel·lacions de l'Audiència Nacional dona la raó als advocats d'Alerta Solidària i retreu al jutge instructor que vulneri el dret defensa
ARA A PORTADA
-
Parlon i Trapero es disculpen per la infiltració: «Ha estat una decisió operativa mal plantejada» Bernat Surroca Albet
-
Els sindicats, descontents amb les explicacions de Parlon i Trapero: «No és un error, és una decisió política» Gerard Mira
-
«Mai s'havia invertit tant en educació»: Illa no es mou davant la vaga de mestres Pep Martí i Vallverdú
-
Florentino continua submergit en el seu esperpent: les frases més destacades de l’entrevista amb Pedrerol Víctor Rodrigo
-
«Busquem la col·laboració, no la confrontació»: Illa es contraposa a Ayuso des de Silicon Valley Pep Martí i Vallverdú
Publicat el
27 de gener de 2022 a
les 11:36
Actualitzat el
27 de gener de 2022 a les
13:41
Et pot interessar
-
Política
Collboni proposa aplicar l'any que ve la pujada de la taxa al creuerista d'escala
-
Política
Illa se cita amb el talent català a Silicon Valley
-
Política
El Congrés expulsa temporalment els agitadors Vito Quiles i Bertrand Ndongo
-
Política
Junts urgeix el PSOE a aplicar deduccions fiscals per arribar a acords en habitatge
-
Política
La defensa dels Pujol tanca files i diu que no s'ha demostrat corrupció amb els diners de la família
-
Política
Pinça del PP, el PSOE i Vox al Senat per descartar un salari mínim català
