[noticiadiari]2/265685[/noticiadiari]
El conveni per posar en marxa les obres -que hauria d'executar la Generalitat- encara no s'ha signat, tot i que a l'estiu es van produir avenços significatius amb l'encomana de gestió que va elevar el Govern. Aquesta encomana -un protocol que ja està signat, de fet- sobre el Quart Cinturó anava vinculada a la inversió de 914 milions d'euros per part de l'Estat a Catalunya. Segons fonts coneixedores del procediment administratiu, s'ha fet una consulta als serveis jurídics estatals per veure com desbrossar la situació. De fet, dirigents governamentals consultats per Nació ja indicaven la setmana passada que existien "dubtes" dins del mateix Ministeri sobre si era la Generalitat qui s'havia d'encarregar d'executar les obres previstes.
En aquest sentit, un cop signat el protocol, el govern espanyol va trobar problemes a l'hora de traduir-lo en l'encomana de gestió concreta perquè no hi havia una habilitació legal prèvia. La posició oficial del Govern és que cal ser fidels a l'acord al qual es va arribar amb el PSC al febrer en el marc dels pressupostos catalans. En altres paraules: el que vol la Generalitat és executar les obres. A banda, el fet que la qüestió estigui encallada al Ministeri de Transports fa que el PSC perdi arguments a l'hora de denunciar els presumptes incompliments del Govern.

Manifestació en contra del Quart Cinturó. Foto: Ricard Novella
Conscient d'aquesta situació, la portaveu dels socialistes al Parlament, Alícia Romero, ja va assenyalar ahir que Illa s'ha posat en contacte amb el nou ministre, Óscar Puente, per fer-li saber la necessitat que el conveni per la Ronda Nord es rubriqui abans que acabi l'any. "Se li han de donar unes setmanes per situar-se", va assenyalar en una entrevista a RTVE en la qual també va exposar els dubtes que havia tingut sempre ERC al voltant del projecte. En teoria, segons va indicar l'exministra Raquel Sánchez fa tan sols un mes, el tram entre Olesa i Viladecavalls de la B-40 -en obres des de fa 16 anys- s'hauria d'obrir a partir del 15 de setembre. La part que està encallada és la que uneix Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès.
[noticiadiari]2/258676[/noticiadiari]
Aquests dubtes jurídics de la Moncloa arriben en un moment en què el PSC exigeix al Govern complir amb els acords sobre el Quart Cinturó, el Hard Rock -el pla director encara no està preparat i la situació de sequera el situa com un projecte incòmode de defensar públicament- i la modernització de l'aeroport del Prat. En aquesta última carpeta, la consellera de Territori, Ester Capella, ja va demanar per carta a Puente abordar la qüestió, que s'hauria de treballar en una comissió específica. De moment, Aragonès no ha fet pública cap proposta concreta.
Tot i els avisos públics, diverses fonts consultades per Nació indiquen que l'aprovació dels pressupostos catalans està encarrilada des que es va pactar la investidura de Pedro Sánchez. De fet, els comptes van aparèixer en la conversa que van mantenir Aragonès i el líder del PSOE el 31 d'octubre a la tarda, i aniran molt relacionats amb els pressupostos del govern espanyol, que Sánchez aspira a tenir tramitats al gener. La idea de la conselleria d'Economia és que el projecte català es faci públic en les properes setmanes, preferiblement fruit d'un acord. Si no hi és, però, la idea és presentar-los igualment i continuar parlant-te amb els grups.