L'Espanya multimilionària

Publicat el 13 de març de 2011 a les 23:13
Després de sis anys treballant sobre un traçat que passava pel nord, el Ministeri de Foment ha decidit construir la variant del TGV que anirà a la població de Loja (Granada) passant pel sud. Es tracta de 20 quilòmetres que hauran de superar un desnivell de 600 metres, amb diversos túnels i viaductes, a més de remodelar l'àrea de servei de l'autopista A-92 i un polígon industrial de la petita ciutat on es va retirar ni més ni menys que Gonzalo Fernández de Córdoba, el Gran Capitán, aquell a qui el rei Ferran va tenir l'atreviment de demanar-li en què s'havia gastat els diners.

L'obstinació de Foment en fer aquest tram de TGV ha passat per damunt de serioses al·legacions mediambientals i la línia ferroviària travessarà un parell de boscos i alguns paratges protegits. De fet, les obres han afectat el principal aqüífer de la zona, que ha quedat contaminat per un lubricant tòxic que es fa servir en les obres de perforació d'un dels túnels.

Tot plegat són uns quants quilòmetres que serviran, exclusivament, perquè Loja tingui estació pròpia del TGV. Si no hi ha desviació pressupostària, el Ministeri de Foment hi invertirà 414 milions d'euros. La previsió és que la ciutat disposi de TGV en funcionament l'any 2013.

Loja té 21.000 habitants. Quatre mil menys que Sant Andreu de la Barca.