L'Estat no proporciona les dades per calcular la balança fiscal de Catalunya respecte de l'administració central, segons es desprèn del projecte de pressupostos de la Generalitat, presentat aquest dimarts pel conseller d'Economia, Jaume Giró. En concret, el document explica que "tot i haver-ho sol·licitat en diverses ocasions, l’Estat no ha tramès les dades necessàries per poder fer aquest càlcul".
Aquest mètode -la balança fiscal- calcula els recursos que es paguen en forma d'impostos, cotitzacions i altres vies a l'Estat menys els que retornen en forma de transferències a les administracions catalanes, prestacions, inversions o altres. Dit d'altra manera, és la diferència entre la despesa que el govern espanyol realitza a Catalunya i el volum d'ingressos que en recapta dels seus ciutadans, i com que sempre que s'ha elaborat ha resultat que els catalans aporten més del que reben, es conclou que existeix un dèficit fiscal.
El Govern ha lamentat als pressupostos aquesta manca de col·laboració perquè, precisament segons una llei del Parlament, l'executiu català ha d'adjuntar cada cop que presenta uns nous comptes una actualització de les balances fiscals. Però com l'Estat no ha cedit les dades per fer-ho, la conselleria d'Economia ha recordat com a annex l'última balança fiscal feta pública. Es tracta de la de 2015 i 2016, publicada a principis de 2020, i que xifra el dèficit fiscal de l'Estat respecte a Catalunya en prop de 16.000 milions anuals.
[noticiadiari]2/226786[/noticiadiari]
Malgrat no haver pogut quantificar amb detall la balança, recentment Giró ha afirmat que, segons les darreres estimacions en base el 2020, el dèficit fiscal ara se situa en 18.000 milions d'euros l'any, xifra que representa uns 2.400 euros per persona. "Veure com l'Estat s'apropia cada any d’una part de la riquesa que generem a Catalunya, hauria de fer reaccionar a tots els membres d'aquesta cambra", va sentenciar en una interpel·lació al Parlament.
El 2012, el Parlament va aprovar la Llei de publicació de les balances fiscals, que estableix que el Departament d'Economia ha de calcular anualment la balança fiscal de Catalunya amb el sector públic central. De fet, l'actual president Pere Aragonès, llavors com a diputat, va ser un dels defensors que els pressupostos anuals haguessin d'incloure aquest càlcul. Des de la promulgació d'aquesta llei s'han calculat les balances fiscals de Catalunya des del 2010 i fins al 2016.
L'Estat amaga al Govern les dades per calcular el dèficit fiscal
Política
L'executiu català lamenta als pressupostos que "tot i haver-ho sol·licitat en diverses ocasions, l'Estat no ha tramès les dades necessàries per poder fer aquest càlcul"
- Jaume Giró, en la presentació dels pressupostos. -
- ACN
ARA A PORTADA
-
Política Endurir el codi penal i setge a les bandes juvenils: els plans de Parlon després de la crisi a Interior Bernat Surroca Albet
-
-
-
Política L'Audiència Nacional permet ara posar en marxa el campament temporal de migrants a Ceuta Bernat Surroca Albet
-
Societat Parlon intenta fer pedagogia de l'ES-Alert després del temporal: «No podem aturar-ho tot perquè plou molt» Marc Orts i Cussó
Publicat el
10 de novembre de 2021 a
les 18:10
Et pot interessar
-
Política
Efemèrides i drets històrics
-
Política
Illa escolta els peròs del PSOE extremeny al nou finançament
-
Política
La CUP exigeix depurar responsabilitats per la «violència gratuïta» dels Mossos durant la Diada
-
Política
La crisi de Ceuta incrementa la tensió entre Sánchez i els jutges
-
Política
Els pressupostos estatals inclouran mesures de protecció del català
-
Política
Ara que els Mossos no estan polititzats
