El primer consell de ministres posterior a les vacances d'estiu ha servit per validar de manera definitiva la reforma de les pensions, que ara quedarà en mans del Congrés dels Diputats. Isabel Rodríguez, portaveu del govern espanyol, ha desgranat els principals termes de la modificació de les prestacions, que ara queden revaloritzades en la mesura que tornen a estar vinculades -sense el topall del 0,25% fixat el 2013- a l'índex de preus al consum (IPC). Les línies mestres de la reforma es van acordar a principis de juliol entre la Moncloa, la patronal i els sindicats, i inclouen acostar l'edat efectiva de jubilació a l'edat real. Això vol dir que s'afavoreix allargar la vida laboral i posar certes traves a les jubilacions anticipades, segons consta en el projecte.
Aquesta reforma de les pensions forma part del pla d'estabilitat que Espanya ha enviat a Europa en el marc dels canvis estructurals inclosos en la rebuda dels fons comunitaris, i no serà vigent fins que sigui aprovada pel Congrés dels Diputats. Una de les novetats és que es deroga el factor de sostenibilitat, que es va posar en marxa en l'etapa de Mariano Rajoy a la Moncloa i que lligava el cobrament de la pensió a l'evolució de l'esperança de vida. La reforma no ha estat exempta de polèmica: el ministre encarregat de dur-la a terme, José Luis Escrivá, va avisar els membres de la generació del baby boom que estiguessin previnguts davant d'una retallada de les pensions.
"Esperem aprovar el projecte abans que acabi l'any", ha remarcat la portaveu Rodríguez, malgrat que ERC ja ha expressat reserves sobre la nova fórmula. "La reforma pot ser millorada en el tràmit parlamentari", ha ressaltat la dirigent del PSOE, que també s'ha referit als pressupostos generals de l'Estat, que no tenen garantit el suport. "No podem perdre el tren de la recuperació econòmica", ha apuntat Rodríguez. El vot dels republicans és clau si Pedro Sánchez aspira a tornar a aprovar els comptes.
Un altre element de la reforma de les pensions vinculat als comptes és la inclusió del compromís del govern espanyol de fer una transferència del 2% del PIB a la Seguretat Social a través dels pressupostos per garantir el sistema públic de pensions. Escrivá espera que, si aquesta mesura és aprovada, duri almenys 25 anys. En l'etapa de Rajoy a la Moncloa, marcada per la crisi econòmica especialment en el seu primer mandat, el fons de les pensions va veure molt minvades les reserves.
Pel que fa al mecanisme d'equitat intergeneracional, que és un dels punts estrella de la reforma endegada per la Moncloa, encara no s'ha acordat amb els actors socials i econòmics. Es tracta de l'eina pactada per substituir el fons de sostenibilitat que deroga la nova fórmula. Sindicats i patronal s'han donat fins al 15 de novembre per acordar com funcionarà el mecanisme d'equitat intergeneracional. Els joves que aquest 2021 tenen 18 anys, segons el ministeri, s'haurien de jubilar l'any 2070.
Llum verda de la Moncloa a la nova fórmula per revaloritzar les pensions
Les prestacions aniran lligades a l'IPC mitjà registrat per garantir el manteniment del poder adquisitiu; el govern espanyol s'obre a modificar el projecte en el tràmit al Congrés dels Diputats
- Manifestants a favor de millorar les pensions. | ACN -
- | ACN
ARA A PORTADA
-
«No vull tornar a veure l'home que em va atropellar, no em retornarà la meva vida ni la dels meus fills» Marc Orts i Cussó
-
-
Unitat in extremis a Andalusia: Podem, Esquerra Unida i Sumar segellen una coalició electoral Anna Mira Perich
-
Albiach retreu a ERC que no faci costat a Rufián en l’aposta per la unitat de les esquerres Redacció
-
Publicat el
24 d’agost de 2021 a
les 13:50
Actualitzat el
24 d’agost de 2021 a les
13:58
Et pot interessar
-
Política
ERC demana explicacions a Sánchez per les traves en la catalanització de noms
-
Política
PSC, ERC, Comuns i CUP demanen que el Parlament rebutgi l'ampliació de la pena de mort a Israel
-
Política
Esther Niubó tornarà a la feina dimarts vinent després de dos mesos de baixa
-
Política
L'antiga seu d'ICV a Barcelona, propietat de la Caixa, busca comprador o llogater
-
Política
Junts pressiona el Govern pels obstacles al Registre Civil per catalanitzar-se el nom
-
Política
El TSJC amnistia l'exconsellera Natàlia Garriga per l'organització de l'1-O
