És una bona notícia que ETA deixi de matar, ni que sigui a través d'un comunicat ple d'ambigüitats. El que no tinc gens clar és que a l'Estat espanyol li interessi veritablement entrar en algun tipus de negociació. De fet, hi té molt més a perdre que no pas a guanyar. D'entrada, l'opinió pública espanyola està majoritàriament convençuda, a hores d'ara, que el terrorisme d'ETA té una solució estrictament policial i no entendria fàcilment cap contrapartida política. Ni tan sols una excarceració progressiva dels presos.
PSOE i PP tenen majoria al Parlament basc gràcies a la Llei de Partits, que els permet llençar a les escombraries els cent mil vots de l'esquerra abertzale. Però aquesta maniobra només té alguna justificació si ETA continua existint, no pas si el conflicte es planteja en termes pacífics. A més, l'actual règim espanyol, hereu indirecte d'una dictadura, s'ha acabat legitimant a través de les víctimes del terrorisme. Gràcies a la lluita contra ETA s'ha pogut donar un bany, més o menys democràtic, a institucions, cossos policials i sigles amb un passat impresentable.
I, finalment, una reconversió pacífica de l'esquerra abertzale podria obrir un nou front de contestació democràtica amb l'Estat. Eusko Alkartasuna ja s'ha mogut cap a l'independentisme i el PNB podria veure's emplaçat, incòmodament, a afegir-se a un moviment de base paral·lel al que fa temps que està creixent a Catalunya... En definitiva, Madrid pot perdre una legitimitat -dins i fora de l'Estat- que li ha costat molt d'aconseguir. Per quina raó hauria de voler negociar res?
ARA A PORTADA
-
-
-
Societat «Les elits encara pensen que la recerca és finançament, quan és talent i regulació» Pep Martí i Vallverdú
-
Economia «El que volem veure és el pla d'infraestructures que prepara el Govern» Pep Martí i Vallverdú
-
Política «Fins que no tinguem una dreta nacional, la dialèctica política serà pobra» Pep Martí i Vallverdú
Publicat el
05 de setembre de 2010 a
les 21:59
Et pot interessar
-
Política
Les famílies, dic de contenció davant dels embats del PP i Vox a la llengua als Països Catalans
-
Política
Operació per blindar la pluralitat del Congrés abans de la tempesta ultra
-
Política
Les assignatures que el Parlament ha deixat per setembre
-
Política
L'incendi de la Vall d'Uixó no revifa la flama de la indignació
-
Política
La Fiscalia investiga l'exnúmero dos d'Empresa del govern d'Aragonès
-
Política
Calama rectifica i admet parcialment la petició de nul·litat de Zapatero
